Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jakeplisken" data-source="post: 1269140" data-attributes="member: 150675"><p>Ja, sammanfattningsvis som jag skrivit tidigare uppnår man förändring genom att agera för förändring. Det behövs på individnivå och på samhällsnivå. Man kan påverka sina egna val. Andra människor kan man påverka genom att informera och uppmana till förändring, samt inspirera med sina egna val.</p><p>Jag tror det behövs ekonomiska styrmedel för att människor ska ha lättare att göra bättre val. Ja, då menar jag ex bonus-malus-system, med förståelse för att andra människor inte tror på detta för att uppmana förändring.</p><p></p><p>Som individ påverkar man omvärlden med sina egna val. Köper man varor från länder som inte prioriterar en klimatomställning stöttar man indirekt detta (visst, köper man varor som är ekologiskt tillverkade etc är det en annan sak (även om en transport över hela jorden inte är ekologiskt) men ska man ha nya jeans varannan månad från billiga märken är det en annan sak). Likaså om man reser till länder med klimatnegligerande förhållanden stöttar man detta.</p><p>För varje bensindroppe du tankar stöttar du direkt eller indirekt den oljelobby som nu är alldeles för representerad i Sharm el-Sheikh. Individuella val gör skillnad.</p><p></p><p>Slutligen har vi en stor påverkan på omvärlden med röstlappen. Senaste valet tycks ha varit ett enormt bakslag för klimatet. Lyckligtvis kan man fortfarande påverka sina makthavare mellan val. De har ett stort intresse för nöjda väljare. </p><p>Tänk dig om hela den otroligt köpstarka, skidåkande medelklassen började kräva en regering som ser till att möjligheterna till skidåkning behålls. En mycket stark symbolik i att denna samhällsgrupp som historiskt (och fortfarande) stått för en relativt sett stor del av Sveriges utsläpp nu visar att det inte längre är hållbart. Jag tror Ulf hade varit mån om att gå den gruppen till mötes.</p><p>Man kan också påverka makthavare genom att gå med i föreningar som verkar för hållbar opinion, demonstrationer etc.</p><p></p><p>Jag inser att många inte tycker att detta är de bästa lösningarna. Du bad mig att komma med mina egna tankar, varsågod. Men egentligen tycker jag inte att mina egna tankar har så högt värde, utan en långt mycket bättre källa är vad vetenskapen visar. För att hålla tråden <em>konstruktiv</em> ber jag dig att istället för att hitta anledningar till varför mina, eller andras förslag, inte fungerar, istället hitta andra lösningar eller andra förslag. Det är också en väg till förändring.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jakeplisken, post: 1269140, member: 150675"] Ja, sammanfattningsvis som jag skrivit tidigare uppnår man förändring genom att agera för förändring. Det behövs på individnivå och på samhällsnivå. Man kan påverka sina egna val. Andra människor kan man påverka genom att informera och uppmana till förändring, samt inspirera med sina egna val. Jag tror det behövs ekonomiska styrmedel för att människor ska ha lättare att göra bättre val. Ja, då menar jag ex bonus-malus-system, med förståelse för att andra människor inte tror på detta för att uppmana förändring. Som individ påverkar man omvärlden med sina egna val. Köper man varor från länder som inte prioriterar en klimatomställning stöttar man indirekt detta (visst, köper man varor som är ekologiskt tillverkade etc är det en annan sak (även om en transport över hela jorden inte är ekologiskt) men ska man ha nya jeans varannan månad från billiga märken är det en annan sak). Likaså om man reser till länder med klimatnegligerande förhållanden stöttar man detta. För varje bensindroppe du tankar stöttar du direkt eller indirekt den oljelobby som nu är alldeles för representerad i Sharm el-Sheikh. Individuella val gör skillnad. Slutligen har vi en stor påverkan på omvärlden med röstlappen. Senaste valet tycks ha varit ett enormt bakslag för klimatet. Lyckligtvis kan man fortfarande påverka sina makthavare mellan val. De har ett stort intresse för nöjda väljare. Tänk dig om hela den otroligt köpstarka, skidåkande medelklassen började kräva en regering som ser till att möjligheterna till skidåkning behålls. En mycket stark symbolik i att denna samhällsgrupp som historiskt (och fortfarande) stått för en relativt sett stor del av Sveriges utsläpp nu visar att det inte längre är hållbart. Jag tror Ulf hade varit mån om att gå den gruppen till mötes. Man kan också påverka makthavare genom att gå med i föreningar som verkar för hållbar opinion, demonstrationer etc. Jag inser att många inte tycker att detta är de bästa lösningarna. Du bad mig att komma med mina egna tankar, varsågod. Men egentligen tycker jag inte att mina egna tankar har så högt värde, utan en långt mycket bättre källa är vad vetenskapen visar. För att hålla tråden [I]konstruktiv[/I] ber jag dig att istället för att hitta anledningar till varför mina, eller andras förslag, inte fungerar, istället hitta andra lösningar eller andra förslag. Det är också en väg till förändring. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp