Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1269241" data-attributes="member: 144594"><p>Vi satsar allt vi har (eller snarare anses borde göra det) på att den här teorin verkligen stämmer, dvs att just CO2-produktionen står för en övervägande andel av klimatproblemet. Om den inte stämmer så har vi slösat bort årtionden av ekonomisk tillväxt (med efterföljande välkända effekter på globalfolkhälsa mm) och vi har under årtionden försummat/försämrat en massa annat miljöarbete etc etc </p><p>Alltså - jag tror för min del liksom de flesta att det troligen stämmer på det stora hela, men jag är inte 100% säker. På samma sätt som jag inte är 100% säker att det inte kommer en bil nör jag går mot grön gubbe - jag gör en riskanalys, och garderar för att det mest troliga inte alltid stämmer.</p><p>På liknande sätt tvingar vi inte alla att sedan decennier äta efter kostcirkeln (vi bara upplyser om att det nog vore bäst). T o m när det gäller den dödliga tobaksrökningen (eller riskfylld offpiståkning...) så finns det gränser för vilka tvingande och allomfattande åtgärder vi tar till trots att detta riskerar att drabba oss alla i form av utgifter etc.</p><p></p><p>Tillåt dig att släppa in litet tvivel och tillåt dig att väga detta problem mot andra värden. Det är litet läskigt, tydligen för läskigt för många, men samtidigt befriande. </p><p></p><p></p><p></p><p>Vem har sagt att vi ska upphöra med det proaktiva arbetet? Däremot måste man utvärdera resultatet av redan enorma försök till proaktiva insatser. Är det värt besväret/kostnaderna om vi får ännu ett globalt klimatmöte med mediokert resultat? Finns det alternativ att lägga pengarna på som ger bättre utdelning?</p><p></p><p>Uppenbarligen har man misslyckats med att förutsäga hur väl hittills föreslagna åtgärder skulle komma att implementeras globalt. Kapitalt misslyckats. Har det funnits någon som förutsåg dessa misslyckanden, eller åtminstone föreslagit att man vågar tänka tanken? Återfanns dessa röster bland IPCC? </p><p></p><p>Hur mycket tid har vi förlorat på att år efter år efter år kräva "nödvändiga" förändringar som ändå inte blir verklighet? Och att genomföra åtgärder som har marginell effekt till stor kostnad? Hur oetiskt är det att fortsätta med sådant? Kommer våra barn att tacka oss för det?</p><p></p><p></p><p></p><p>Vilket är en av mina poänger men inte ens IPCC håller med dig om det.</p><p></p><p>Vad gäller dina egna val så är jag helt överens med minst ett av dem - vi diskuterade senast igår kväll att vi antagligen har skidutrustning som räcker och duger gott de närmaste 10-15 åren utan nyinköp. Give or take nån urtvättad långkalsong. </p><p></p><p>Att arbeta mindre tror jag dock inte på. Om jag istället för att gå ner 20% skänker motsvarande lön till klimatkompenserande åtgärder så räcker det till en hel del. (Nu gör jag iofs inte det fast det är ju en annan sak.)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1269241, member: 144594"] Vi satsar allt vi har (eller snarare anses borde göra det) på att den här teorin verkligen stämmer, dvs att just CO2-produktionen står för en övervägande andel av klimatproblemet. Om den inte stämmer så har vi slösat bort årtionden av ekonomisk tillväxt (med efterföljande välkända effekter på globalfolkhälsa mm) och vi har under årtionden försummat/försämrat en massa annat miljöarbete etc etc Alltså - jag tror för min del liksom de flesta att det troligen stämmer på det stora hela, men jag är inte 100% säker. På samma sätt som jag inte är 100% säker att det inte kommer en bil nör jag går mot grön gubbe - jag gör en riskanalys, och garderar för att det mest troliga inte alltid stämmer. På liknande sätt tvingar vi inte alla att sedan decennier äta efter kostcirkeln (vi bara upplyser om att det nog vore bäst). T o m när det gäller den dödliga tobaksrökningen (eller riskfylld offpiståkning...) så finns det gränser för vilka tvingande och allomfattande åtgärder vi tar till trots att detta riskerar att drabba oss alla i form av utgifter etc. Tillåt dig att släppa in litet tvivel och tillåt dig att väga detta problem mot andra värden. Det är litet läskigt, tydligen för läskigt för många, men samtidigt befriande. Vem har sagt att vi ska upphöra med det proaktiva arbetet? Däremot måste man utvärdera resultatet av redan enorma försök till proaktiva insatser. Är det värt besväret/kostnaderna om vi får ännu ett globalt klimatmöte med mediokert resultat? Finns det alternativ att lägga pengarna på som ger bättre utdelning? Uppenbarligen har man misslyckats med att förutsäga hur väl hittills föreslagna åtgärder skulle komma att implementeras globalt. Kapitalt misslyckats. Har det funnits någon som förutsåg dessa misslyckanden, eller åtminstone föreslagit att man vågar tänka tanken? Återfanns dessa röster bland IPCC? Hur mycket tid har vi förlorat på att år efter år efter år kräva "nödvändiga" förändringar som ändå inte blir verklighet? Och att genomföra åtgärder som har marginell effekt till stor kostnad? Hur oetiskt är det att fortsätta med sådant? Kommer våra barn att tacka oss för det? Vilket är en av mina poänger men inte ens IPCC håller med dig om det. Vad gäller dina egna val så är jag helt överens med minst ett av dem - vi diskuterade senast igår kväll att vi antagligen har skidutrustning som räcker och duger gott de närmaste 10-15 åren utan nyinköp. Give or take nån urtvättad långkalsong. Att arbeta mindre tror jag dock inte på. Om jag istället för att gå ner 20% skänker motsvarande lön till klimatkompenserande åtgärder så räcker det till en hel del. (Nu gör jag iofs inte det fast det är ju en annan sak.) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp