Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jfredri1" data-source="post: 1270518" data-attributes="member: 150564"><p>Det hade onekligen varit på sin plats med en AW, några öl och en lååång diskussion om detta komplexa ämnesområde.</p><p>Du kanske har ännu bättre exempel [USER=144594]@fredw[/USER] ? Men jag tycker mig nog se stora proaktiva insatser t.ex. när det gäller sjukvård. Ta bara exemplet välfärdssjukdomar, det sätts massor av (synliga och osynliga) pengar på opinion, folkbildning, lagstiftning och förebyggande åtgärder, både när det gäller övervikt och alkoholkonsumtion. Det finns säkert många som tycker att detta är "förmyndarsverige", men det är ju drivet av kunskap, opinion och politik. Och även om det inte är möjligt att eliminera övervikt så finns det en ambition att röra sig ditåt (utan att för den skull ta bort individens frihet och ansvar).</p><p></p><p>Jag tänker att även skidåkare kan ändra sitt beteende för att minimera sådant som de vet inte är hållbart. För även om individens påverkan är liten så är den inte försumbar. Och det går att göra parallellt med att storskaliga hållbara lösningar tas fram för cement, stål och (i en avlägsen framtid) flyg etc. Och någon gång därborta i framtiden kanske det även införs en global fet koldioxidskatt, om/när det blir nog stark opinion för det.</p><p></p><p>Alternativet som jag tycker mig läsa mellan raderna är att det är HELT meningslöst att försöka göra något som skidåkare. Och det känns lite som att ge upp, eller?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jfredri1, post: 1270518, member: 150564"] Det hade onekligen varit på sin plats med en AW, några öl och en lååång diskussion om detta komplexa ämnesområde. Du kanske har ännu bättre exempel [USER=144594]@fredw[/USER] ? Men jag tycker mig nog se stora proaktiva insatser t.ex. när det gäller sjukvård. Ta bara exemplet välfärdssjukdomar, det sätts massor av (synliga och osynliga) pengar på opinion, folkbildning, lagstiftning och förebyggande åtgärder, både när det gäller övervikt och alkoholkonsumtion. Det finns säkert många som tycker att detta är "förmyndarsverige", men det är ju drivet av kunskap, opinion och politik. Och även om det inte är möjligt att eliminera övervikt så finns det en ambition att röra sig ditåt (utan att för den skull ta bort individens frihet och ansvar). Jag tänker att även skidåkare kan ändra sitt beteende för att minimera sådant som de vet inte är hållbart. För även om individens påverkan är liten så är den inte försumbar. Och det går att göra parallellt med att storskaliga hållbara lösningar tas fram för cement, stål och (i en avlägsen framtid) flyg etc. Och någon gång därborta i framtiden kanske det även införs en global fet koldioxidskatt, om/när det blir nog stark opinion för det. Alternativet som jag tycker mig läsa mellan raderna är att det är HELT meningslöst att försöka göra något som skidåkare. Och det känns lite som att ge upp, eller? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp