Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1270519" data-attributes="member: 144594"><p>Observera att jag <strong>inte </strong>alls argumenterar mot proaktiva åtgärder. Det jag vill visa är att det som Rando litet negativt kallar "reaktiva" åtgärder dels är helt normala och viktiga och ofta dominerar eftersom</p><p> - man inom andra områden inser att effekten av de "proaktiva" har en gräns</p><p> - man måste förbereda sig för de problem som ändå kommer</p><p> - resurser och fokus är inte oändligt så man <strong>måste </strong>ofta kompromissa mellan proaktivt och "reaktivt" </p><p> - begreppet "reaktivt" är egentligen fel i detta sammanhang eftersom vi proaktivt måste förbereda oss på den uppvärmning som kommer (frågan är väl inte <strong>om </strong>utan bara <strong>när </strong>det blir +2 grader, om så 2099 eller 2119), och vi måste ha resurser till det (tillväxt!) och inte bränna allt på mer eller mindre effektiva "proaktiva" åtgärder</p><p></p><p>Eftersom CO2-problemet är helt globalt och gäller alla oavsett om man är skidåkare så är det väl så att vi skidåkare bör bete oss som folk i allmänhet. Och där anser jag det meningslöst (för att inte säga ibland kontraproduktivt) att lägga resurser på svindyra miljöskidor. Mental masturbation kallar jag sånt. Jämfört med att skicka samma extrapengar till en oerhört mycket mer effektiv insats någon annanstans. Och då menar jag inte skicka pengar till korrupta auktoritära regimers godiskassa utan direkt till välrenommerade projekt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1270519, member: 144594"] Observera att jag [B]inte [/B]alls argumenterar mot proaktiva åtgärder. Det jag vill visa är att det som Rando litet negativt kallar "reaktiva" åtgärder dels är helt normala och viktiga och ofta dominerar eftersom - man inom andra områden inser att effekten av de "proaktiva" har en gräns - man måste förbereda sig för de problem som ändå kommer - resurser och fokus är inte oändligt så man [B]måste [/B]ofta kompromissa mellan proaktivt och "reaktivt" - begreppet "reaktivt" är egentligen fel i detta sammanhang eftersom vi proaktivt måste förbereda oss på den uppvärmning som kommer (frågan är väl inte [B]om [/B]utan bara [B]när [/B]det blir +2 grader, om så 2099 eller 2119), och vi måste ha resurser till det (tillväxt!) och inte bränna allt på mer eller mindre effektiva "proaktiva" åtgärder Eftersom CO2-problemet är helt globalt och gäller alla oavsett om man är skidåkare så är det väl så att vi skidåkare bör bete oss som folk i allmänhet. Och där anser jag det meningslöst (för att inte säga ibland kontraproduktivt) att lägga resurser på svindyra miljöskidor. Mental masturbation kallar jag sånt. Jämfört med att skicka samma extrapengar till en oerhört mycket mer effektiv insats någon annanstans. Och då menar jag inte skicka pengar till korrupta auktoritära regimers godiskassa utan direkt till välrenommerade projekt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp