Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tele777" data-source="post: 1271005" data-attributes="member: 175082"><p>Jag tycker inte att skidåkning behöver vara miljövidrigt. Men samtidigt, all form av konsumtion tär ju på miljön.</p><p></p><p>Däremot skidanläggningar, med pistmaskiner som pistar varje natt. Snökanoner som går i veckor i sträck. Alla bilresor och fulla parkeringar. Det känns fel.</p><p></p><p>Men det är ju problem som är nästan lösbara idag.</p><p>Pistmaskin = eldriven och pista inte backarna lika ofta så får vi bort det.</p><p></p><p>Snökanoner = måste nog vara kvar, tyvärr är vintrarna för snöfattiga söder om Siljan. Tur att pumpar och kompressorer inte ger lokala utsläpp.</p><p> </p><p>Bilresor = som priserna är nu på drivmedel och el åker man nog gärna med fullsatta bilar för att spara litet. </p><p>En del (inte jag) har råd med ny elbil. Annars finns det ju också bussresor till t ex Romme. </p><p>Med tåg når man ju "bara" Riksgränsen, Åre och Järvsö typ... </p><p></p><p>Massturism = måste få finnas. Vi är alla besökare i naturen men det är ju samtidigt bra att vi är ute. Så ser vi och får förståelse för naturen.</p><p>Turismen sköts, tycker jag, relativt väl i svenska fjällen. Men någon måste hålla koll på den dumma "massan" när vi blir många på samma ställe. (tänk t ex Blanktjärnarna).</p><p></p><p>Men själv tar jag gärna/alltid bilen för mina skidturer. Finns liksom inget annat alternativ för en week-end warrior om jag ska komma iväg.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tele777, post: 1271005, member: 175082"] Jag tycker inte att skidåkning behöver vara miljövidrigt. Men samtidigt, all form av konsumtion tär ju på miljön. Däremot skidanläggningar, med pistmaskiner som pistar varje natt. Snökanoner som går i veckor i sträck. Alla bilresor och fulla parkeringar. Det känns fel. Men det är ju problem som är nästan lösbara idag. Pistmaskin = eldriven och pista inte backarna lika ofta så får vi bort det. Snökanoner = måste nog vara kvar, tyvärr är vintrarna för snöfattiga söder om Siljan. Tur att pumpar och kompressorer inte ger lokala utsläpp. Bilresor = som priserna är nu på drivmedel och el åker man nog gärna med fullsatta bilar för att spara litet. En del (inte jag) har råd med ny elbil. Annars finns det ju också bussresor till t ex Romme. Med tåg når man ju "bara" Riksgränsen, Åre och Järvsö typ... Massturism = måste få finnas. Vi är alla besökare i naturen men det är ju samtidigt bra att vi är ute. Så ser vi och får förståelse för naturen. Turismen sköts, tycker jag, relativt väl i svenska fjällen. Men någon måste hålla koll på den dumma "massan" när vi blir många på samma ställe. (tänk t ex Blanktjärnarna). Men själv tar jag gärna/alltid bilen för mina skidturer. Finns liksom inget annat alternativ för en week-end warrior om jag ska komma iväg. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp