Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="STORPOTATEN" data-source="post: 1271864" data-attributes="member: 12924"><p>Rapporten ja. Vet inte om [USER=175247]@PisteCarver[/USER] orkat tugga sig igenom den och jag orkar nog inte, men nu har jag i alla fall skummat lite och jag kan säkert ha fel, men tycker mig ändå ha hittat lite grann som jag anser vara brister i alla fall.</p><ul> <li data-xf-list-type="ul">Jättefin bild! Men om man jämför den med samma bild för dagens elproduktion, ser man ganska snabbt att Naturskyddsföreningens vision innebär att vi skall gå ned i elproduktion till 2040. Och inte så litet heller, från dagens 584 twh till 332 twh 2040.<br /> Lite märkligt kan jag tycka då alla rapporter tyder på att vi kommer att behöva mer el framöver. Mycket mer.<br /> Jag har väldigt svårt att se att befolkningen skulle gå med på att ställa om sina väl invanda vanor till det begränsade liv Naturskyddsföreningens vision innebär.</li> <li data-xf-list-type="ul">En del av ovan är att vi skall gå ned till en fordonsflotta på ca 2,5 miljoner bilar till 2040. Dvs ungefär en halvering mot dagens 5 miljoner och varannan bil skall alltså bort. Jag har personligen väldigt svårt att se massa familjer kränga sina bilar, eller skall det påtvingas genom lag och/eller extrema drivmedelspriser?</li> <li data-xf-list-type="ul">För att man skall kunna genomföra beräknad vindkraftsutbyggnad i Naturskyddsföreningen vision, vilken är omfattande, måste man på något vis kringgå Försvarsmaktens restriktionsområden. Hur pass enkelt genomfört detta är låter jag vara osagt, men kan tänka mig att det inte går i en handvändning.<br /> En annan punkt i samma härad är kommunernas bestämmande över vindkraftsutbyggnaden. Här ser vi ju redan att våra vänner i Skaune inte är särskilt förtjusta i denna utbyggnad, vilket försvårar ytterligare.</li> <li data-xf-list-type="ul">Djurlivet trängs undan av utbyggnad av vindkraft, men återkommer visserligen ibland. Men hur blir det om vi ser en utbyggnad i hela landet - var tar djuren vägen då? Oklart.</li> </ul><p>Jag har som sagt endast skummat lite snabbt men tycker att ovan få punkter pekar mot att rapporten, enligt mig, är lika trolig som att vi plötsligt skulle hitta en flock enhörningar muntert knaprandes på sädesfälten i Skåne.</p><p>Sorry, men jag har väldigt svårt att tro på ett förverkligande av den rapporten. Tycker du själv att den är realistisk [USER=150675]@jakeplisken[/USER] ?</p><p>[ATTACH=full]21551[/ATTACH]</p><p>vs</p><p>[ATTACH=full]21550[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="STORPOTATEN, post: 1271864, member: 12924"] Rapporten ja. Vet inte om [USER=175247]@PisteCarver[/USER] orkat tugga sig igenom den och jag orkar nog inte, men nu har jag i alla fall skummat lite och jag kan säkert ha fel, men tycker mig ändå ha hittat lite grann som jag anser vara brister i alla fall. [LIST] [*]Jättefin bild! Men om man jämför den med samma bild för dagens elproduktion, ser man ganska snabbt att Naturskyddsföreningens vision innebär att vi skall gå ned i elproduktion till 2040. Och inte så litet heller, från dagens 584 twh till 332 twh 2040. Lite märkligt kan jag tycka då alla rapporter tyder på att vi kommer att behöva mer el framöver. Mycket mer. Jag har väldigt svårt att se att befolkningen skulle gå med på att ställa om sina väl invanda vanor till det begränsade liv Naturskyddsföreningens vision innebär. [*]En del av ovan är att vi skall gå ned till en fordonsflotta på ca 2,5 miljoner bilar till 2040. Dvs ungefär en halvering mot dagens 5 miljoner och varannan bil skall alltså bort. Jag har personligen väldigt svårt att se massa familjer kränga sina bilar, eller skall det påtvingas genom lag och/eller extrema drivmedelspriser? [*]För att man skall kunna genomföra beräknad vindkraftsutbyggnad i Naturskyddsföreningen vision, vilken är omfattande, måste man på något vis kringgå Försvarsmaktens restriktionsområden. Hur pass enkelt genomfört detta är låter jag vara osagt, men kan tänka mig att det inte går i en handvändning. En annan punkt i samma härad är kommunernas bestämmande över vindkraftsutbyggnaden. Här ser vi ju redan att våra vänner i Skaune inte är särskilt förtjusta i denna utbyggnad, vilket försvårar ytterligare. [*]Djurlivet trängs undan av utbyggnad av vindkraft, men återkommer visserligen ibland. Men hur blir det om vi ser en utbyggnad i hela landet - var tar djuren vägen då? Oklart. [/LIST] Jag har som sagt endast skummat lite snabbt men tycker att ovan få punkter pekar mot att rapporten, enligt mig, är lika trolig som att vi plötsligt skulle hitta en flock enhörningar muntert knaprandes på sädesfälten i Skåne. Sorry, men jag har väldigt svårt att tro på ett förverkligande av den rapporten. Tycker du själv att den är realistisk [USER=150675]@jakeplisken[/USER] ? [ATTACH type="full" width="287px" alt="1672244314922.png"]21551[/ATTACH] vs [ATTACH type="full" width="270px" alt="1672244264599.png"]21550[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp