Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Koppelman" data-source="post: 1283656" data-attributes="member: 57206"><p>Samt allt annat som har något som helst miljöavtryck. När är det OK att göra något som har en negativ miljöpåverkan och när är det inte OK? Vem bestämmer?</p><p>Vad gör vi sen när vi skammat hela Sveriges befolkning och fått dem att sluta flyga och verkligheten fortfarande är sådan att andra länder byggt ny fossil energi det senaste året motsvarande flera gånger vårat lands totala årsutsläpp?</p><p>Jag tror att individskammande (jag hittade på ordet nu) har ytterst liten om ens någon påverkan på klimatet. Generellt tror jag att vi som privatpersoner och individer i Sverige har ytterest liten påverkan på klimatet genom våra val.</p><p></p><p>Jag tycker att klimatdebatten oftare blir en moralisk debatt om rätt och fel snarare än en diskussion om vilken åtgärd som är effektiv. Ofta blir det så att människor kritiseras för vad som förefaller vara omiljövänliga val men där en förändring av det valet i realiteten skulle ha marginell eller ingen klimatpåverkan.</p><p></p><p>Förklaringen ligger kanske delvis i problemets komplexitet och omfattning. Man måste få hela jordens alla länder att genomföra likriktade reformer och beslut. Något sådant har väl genom historien aldrig hänt förutom vid möjligen industriella revolutionen? Som global kraft är det kapitalismen som jag skulle ge bäst chans att genomföra en tillräckligt stor förändring, driven av investerings- och vinstintressen i ny teknik.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Koppelman, post: 1283656, member: 57206"] Samt allt annat som har något som helst miljöavtryck. När är det OK att göra något som har en negativ miljöpåverkan och när är det inte OK? Vem bestämmer? Vad gör vi sen när vi skammat hela Sveriges befolkning och fått dem att sluta flyga och verkligheten fortfarande är sådan att andra länder byggt ny fossil energi det senaste året motsvarande flera gånger vårat lands totala årsutsläpp? Jag tror att individskammande (jag hittade på ordet nu) har ytterst liten om ens någon påverkan på klimatet. Generellt tror jag att vi som privatpersoner och individer i Sverige har ytterest liten påverkan på klimatet genom våra val. Jag tycker att klimatdebatten oftare blir en moralisk debatt om rätt och fel snarare än en diskussion om vilken åtgärd som är effektiv. Ofta blir det så att människor kritiseras för vad som förefaller vara omiljövänliga val men där en förändring av det valet i realiteten skulle ha marginell eller ingen klimatpåverkan. Förklaringen ligger kanske delvis i problemets komplexitet och omfattning. Man måste få hela jordens alla länder att genomföra likriktade reformer och beslut. Något sådant har väl genom historien aldrig hänt förutom vid möjligen industriella revolutionen? Som global kraft är det kapitalismen som jag skulle ge bäst chans att genomföra en tillräckligt stor förändring, driven av investerings- och vinstintressen i ny teknik. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp