Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1283761" data-attributes="member: 144594"><p>Men de åtgärder som föreslås avseende klimatförändringarna drabbar/påtvingas alla. Trots att resultatet av alla ansträngningar vi gör i Sverige kanske blir omätbart (även i framtiden).</p><p></p><p>Ja visst finns det trender och osäkerhet inom hälsovetenskaperna, vilket påverkar hur vi tänker kring eventuella åtgärder, till skillnad från klimatvetenskapen där allt är säkert och alla ska tycka precis likadant (ironi förstås).</p><p></p><p>Dessutom stämmer det inte särskilt väl att "Mina hälsoval drabbar främst mig själv". Om alla svenskar skött sig lika väl som jag gör (just nu..) så hade svensk BNP kanske visat på plus istället för på minus. En stor del av sjukvård, omsorg samt betald och obetald frånvaro från produktionen, alkohol/drogrelaterade våldsbrott/olyckor/bränder mm mm hade kunnat undvikas. Och vi hade haft mer resurser över till bl.a. klimatbefrämjande åtgärder...</p><p></p><p></p><p></p><p>Visst är det en klimatkris, inte frågan om det. Men det finns ju en massa samtidiga pågående globala kriser (folkhälsa, fattigdom, mänskliga rättigheter, global säkerhet, alla övriga miljöproblem mm) av minst lika stor magnitud som vi behandlar på ett mer pragmatiskt sätt. Det måste finnas en balans avseende hur mycket resurser vi ska lägga på just att minska CO2-utsläppen, även om det är klimatkris.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1283761, member: 144594"] Men de åtgärder som föreslås avseende klimatförändringarna drabbar/påtvingas alla. Trots att resultatet av alla ansträngningar vi gör i Sverige kanske blir omätbart (även i framtiden). Ja visst finns det trender och osäkerhet inom hälsovetenskaperna, vilket påverkar hur vi tänker kring eventuella åtgärder, till skillnad från klimatvetenskapen där allt är säkert och alla ska tycka precis likadant (ironi förstås). Dessutom stämmer det inte särskilt väl att "Mina hälsoval drabbar främst mig själv". Om alla svenskar skött sig lika väl som jag gör (just nu..) så hade svensk BNP kanske visat på plus istället för på minus. En stor del av sjukvård, omsorg samt betald och obetald frånvaro från produktionen, alkohol/drogrelaterade våldsbrott/olyckor/bränder mm mm hade kunnat undvikas. Och vi hade haft mer resurser över till bl.a. klimatbefrämjande åtgärder... Visst är det en klimatkris, inte frågan om det. Men det finns ju en massa samtidiga pågående globala kriser (folkhälsa, fattigdom, mänskliga rättigheter, global säkerhet, alla övriga miljöproblem mm) av minst lika stor magnitud som vi behandlar på ett mer pragmatiskt sätt. Det måste finnas en balans avseende hur mycket resurser vi ska lägga på just att minska CO2-utsläppen, även om det är klimatkris. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp