Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1285041" data-attributes="member: 80520"><p>Ska vi nörda lite så är det i princip som [USER=88096]@erik_lagg[/USER] skriver, ditt 20 år gamla goretex-ställ är inte längre ett goretexställ. Antingen är det ett tvålagersställ där membranet helt enkelt slitits bort från insidan av tyget, eller ett trelagersställ där du slitit igenom innertyget och åtminstone rejäla delar av membranet. Det är sånt som händer med användning. Anledningen till att det funkar så bra med PFC-baserade DWR-behandlingar är just att de är så sinnessjukt bra att du skulle kunna impregnera en pappkasse med dem och få samma resultat som du får på din (ex) goretex-jacka.</p><p></p><p>Om du vill maxa din miljövänlighet men fortfarande ha ett skal som kommer funka bra så skaffar du ett nytt skal där både DWR-behandlingen och membranet är PFC-fritt. Det fungerar utmärkt för oss icke-astronauter med den typen av material uppbackade med ett OK DWR. Faktum är att (håll i er nu, personlig åsikt på ingång) jag tycker moderna membran fungerar sjukt bra även utan DWR-behandling och jag brukar inte återimpregnera mina skaljackor. Vare sig softshell (men då får man räkna med att det blir blött när det regnar...) eller hardshell. Det behöver inte ens vara goretex - det går utmärkt med miljövänligare alternativ som också undviker PFC i själva membranet.</p><p></p><p>Tyvärr är det skitsvårt att hitta information från tillverkare om huruvida saker innehåller PFC eller inte, och det är fortfarande så att de flesta jackorna med riktigt bra membran också har DWR som är PFC-baserat. Vilket suger. Lyckligtvis är EU på ganska god väg att bara rakt upp och ner förbjuda all användning av PFCer, något som skulle vara väldigt bra (obs obs obs! Personlig åsikt som forumklassad miljöhuligan).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1285041, member: 80520"] Ska vi nörda lite så är det i princip som [USER=88096]@erik_lagg[/USER] skriver, ditt 20 år gamla goretex-ställ är inte längre ett goretexställ. Antingen är det ett tvålagersställ där membranet helt enkelt slitits bort från insidan av tyget, eller ett trelagersställ där du slitit igenom innertyget och åtminstone rejäla delar av membranet. Det är sånt som händer med användning. Anledningen till att det funkar så bra med PFC-baserade DWR-behandlingar är just att de är så sinnessjukt bra att du skulle kunna impregnera en pappkasse med dem och få samma resultat som du får på din (ex) goretex-jacka. Om du vill maxa din miljövänlighet men fortfarande ha ett skal som kommer funka bra så skaffar du ett nytt skal där både DWR-behandlingen och membranet är PFC-fritt. Det fungerar utmärkt för oss icke-astronauter med den typen av material uppbackade med ett OK DWR. Faktum är att (håll i er nu, personlig åsikt på ingång) jag tycker moderna membran fungerar sjukt bra även utan DWR-behandling och jag brukar inte återimpregnera mina skaljackor. Vare sig softshell (men då får man räkna med att det blir blött när det regnar...) eller hardshell. Det behöver inte ens vara goretex - det går utmärkt med miljövänligare alternativ som också undviker PFC i själva membranet. Tyvärr är det skitsvårt att hitta information från tillverkare om huruvida saker innehåller PFC eller inte, och det är fortfarande så att de flesta jackorna med riktigt bra membran också har DWR som är PFC-baserat. Vilket suger. Lyckligtvis är EU på ganska god väg att bara rakt upp och ner förbjuda all användning av PFCer, något som skulle vara väldigt bra (obs obs obs! Personlig åsikt som forumklassad miljöhuligan). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp