Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Koppelman" data-source="post: 1286064" data-attributes="member: 57206"><p>Haha nej det är nog ingen strid någon vill ta.</p><p></p><p>Jag tror förklaringen är så enkel att vi är rätt egoistiska av oss och globala problem som dessa är övermäktiga där någon rimlig lösning inom en överskådlig framtid just nu ses som otänkbar. Vi är bekväma och delvis egoistiska varelser, därför tror jag att det är svårt att få människor (i Sverige) att göra klimatvänliga val som har ett stort pris (i pengar, bekvämlighet, tid etc) när effekten av valet inte kan mätas, eller när mman samtidigt matas med info om hur någon annan gjort ett annat val som gör min (och Sveriges) klimatpåverkan helt obetydlig.</p><p></p><p>Jag är ledsen men jag har inte särskilt mycket hopp till att vi kommer nå något av de globala klimatmål som satts upp. Det finns helt enkelt för stora geopolitiska utmaningar att lösa.</p><p></p><p>Det är helt enkelt inte görbart. Jag själv hade inte viljat se det av rent egoistiska anledningar då jag lever med en person som kommer från latinamerika och vi därför på årlig basis flyger över atlanten.</p><p></p><p>Sen tycker jag att det läggs på tok för stor vikt på flyget som klimatbov för det är ju trots allt inte det största problemet. Det största problemet är energiförsörjningen, till bostad och industri. </p><p></p><p>Ja alltså jag efterfrågar inte liggbussar utan mer sådana som ser ut som business/premium economy-säten på flyg. Dvs mer fåtöljliknande säten som ger mer utrymme och bekvämlighet med där man fortfarande får plats med ett stort passagerarantal. </p><p></p><p>Jag hoppas verkligen att det blir fler tågrutter till Alperna, gärna med direkttåg eller maximalt 1-2 byten. För att tåget skall konkurrera måste det vara prisvärt och tidseffektivt. Dvs när det tar 20-24h att resa måste det vara smidigt, alltså få och korta byten, gärna med tåg som går direkt till skidorterna. Jag åker gärna tillbaka till Österrikiska alperna och då helst med Snälltåget. Det var skönt att slippa tänka på transfer, byten eller eventuella förseningar, att kliva på ett tåg där man kunde sova och äta och som man sedan vet går direkt till destinationen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Koppelman, post: 1286064, member: 57206"] Haha nej det är nog ingen strid någon vill ta. Jag tror förklaringen är så enkel att vi är rätt egoistiska av oss och globala problem som dessa är övermäktiga där någon rimlig lösning inom en överskådlig framtid just nu ses som otänkbar. Vi är bekväma och delvis egoistiska varelser, därför tror jag att det är svårt att få människor (i Sverige) att göra klimatvänliga val som har ett stort pris (i pengar, bekvämlighet, tid etc) när effekten av valet inte kan mätas, eller när mman samtidigt matas med info om hur någon annan gjort ett annat val som gör min (och Sveriges) klimatpåverkan helt obetydlig. Jag är ledsen men jag har inte särskilt mycket hopp till att vi kommer nå något av de globala klimatmål som satts upp. Det finns helt enkelt för stora geopolitiska utmaningar att lösa. Det är helt enkelt inte görbart. Jag själv hade inte viljat se det av rent egoistiska anledningar då jag lever med en person som kommer från latinamerika och vi därför på årlig basis flyger över atlanten. Sen tycker jag att det läggs på tok för stor vikt på flyget som klimatbov för det är ju trots allt inte det största problemet. Det största problemet är energiförsörjningen, till bostad och industri. Ja alltså jag efterfrågar inte liggbussar utan mer sådana som ser ut som business/premium economy-säten på flyg. Dvs mer fåtöljliknande säten som ger mer utrymme och bekvämlighet med där man fortfarande får plats med ett stort passagerarantal. Jag hoppas verkligen att det blir fler tågrutter till Alperna, gärna med direkttåg eller maximalt 1-2 byten. För att tåget skall konkurrera måste det vara prisvärt och tidseffektivt. Dvs när det tar 20-24h att resa måste det vara smidigt, alltså få och korta byten, gärna med tåg som går direkt till skidorterna. Jag åker gärna tillbaka till Österrikiska alperna och då helst med Snälltåget. Det var skönt att slippa tänka på transfer, byten eller eventuella förseningar, att kliva på ett tåg där man kunde sova och äta och som man sedan vet går direkt till destinationen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp