Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1287402" data-attributes="member: 146777"><p>Nja, gamla oktanmonstret drar ju mer = mer skatt</p><p></p><p>I min värld är det såhär: om jag vill att folk ska använda de miljövänliga alternativen har jag två möjligheter (som jag skrev innan): få ner priset på de miljövänliga (subventionera) eller öka priset på de icke miljövänliga. Det förstnämnda är då klart mer social. Såklart kan det går hand i hand. För att subventionera tåg och kollektiv kan man använda skatter som gör det dyrare att använda de icke miljövänliga alternativen.</p><p>Tar en resa från gbg till åre. Med tåget över dagen kostar det runt 3000 sek för 4 pers, om man får en hyfsat billig biljett. Med bil är det 85 mil. Räknar man med att man redan har bilen, dvs man räknar bränsle plus lite slitage hamnar man ändå på under 2000 sek. Ett sätt är nu att få priset på tåget ner under de 2k som kommer göra det intressant för fler. Det andra skulle vara att få priset för bilåkandet över priset för tåg. Som skulle göra tåg mer intressant men omöjligt för flera som inte skulle har råd med nån av alternativen.</p><p>Därav: gärna co2 skatt, och gärna hög. Plocka även bort subventioner av bilar, tex förmånsbilar. Gäller såklart även flyg/flygbränsle. Men det ska gå hand i hand med att priserna på alternativen går ner. Om det är planekonomisk/kommunistisk att man styr marknaden med hjälp av subventioner och skatter är nog hela europa kommunistisk.</p><p></p><p>Sist men inte minst: jag vill får ner co2 utsläppet. Men det kommer inte går utan att alla ändra lite på sina livstilar. Kör vi vidare som vi gör händer ju inget. Men, även om vissa verkar tror det, har jag alldrig skrivit om förbjud eller tvång. Jag har alltid sagt att jag tycker miljövänlig resandet ska vara mer attraktiv, och att det är fullt möjligt att leva utan att flyga eller äga bil. För nån anledning blev jag då klimatfascist, kommunsit och dum...</p><p></p><p>I schweiz finns många ställen, tex skidorter med gratis kollektivtrafik. Till det ett väldigt bra fungerande tågnät. Kommunister?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1287402, member: 146777"] Nja, gamla oktanmonstret drar ju mer = mer skatt I min värld är det såhär: om jag vill att folk ska använda de miljövänliga alternativen har jag två möjligheter (som jag skrev innan): få ner priset på de miljövänliga (subventionera) eller öka priset på de icke miljövänliga. Det förstnämnda är då klart mer social. Såklart kan det går hand i hand. För att subventionera tåg och kollektiv kan man använda skatter som gör det dyrare att använda de icke miljövänliga alternativen. Tar en resa från gbg till åre. Med tåget över dagen kostar det runt 3000 sek för 4 pers, om man får en hyfsat billig biljett. Med bil är det 85 mil. Räknar man med att man redan har bilen, dvs man räknar bränsle plus lite slitage hamnar man ändå på under 2000 sek. Ett sätt är nu att få priset på tåget ner under de 2k som kommer göra det intressant för fler. Det andra skulle vara att få priset för bilåkandet över priset för tåg. Som skulle göra tåg mer intressant men omöjligt för flera som inte skulle har råd med nån av alternativen. Därav: gärna co2 skatt, och gärna hög. Plocka även bort subventioner av bilar, tex förmånsbilar. Gäller såklart även flyg/flygbränsle. Men det ska gå hand i hand med att priserna på alternativen går ner. Om det är planekonomisk/kommunistisk att man styr marknaden med hjälp av subventioner och skatter är nog hela europa kommunistisk. Sist men inte minst: jag vill får ner co2 utsläppet. Men det kommer inte går utan att alla ändra lite på sina livstilar. Kör vi vidare som vi gör händer ju inget. Men, även om vissa verkar tror det, har jag alldrig skrivit om förbjud eller tvång. Jag har alltid sagt att jag tycker miljövänlig resandet ska vara mer attraktiv, och att det är fullt möjligt att leva utan att flyga eller äga bil. För nån anledning blev jag då klimatfascist, kommunsit och dum... I schweiz finns många ställen, tex skidorter med gratis kollektivtrafik. Till det ett väldigt bra fungerande tågnät. Kommunister? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp