Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1294725" data-attributes="member: 80520"><p>Oj jösses, jag får intrycket av att du känner dig anklagad eller påhoppad? Det var inte alls det jag försökte åstadkomma. Allt jag menade är bara att de du skrev gav intryck av att du trodde att SMHI:s uppgivna uppgifter i Åre baserades på mätningar och inte modelleringar, vilket inte stämmer. Och om det står mellan att lita på tre modelleringar från tre olika vädertjänster eller en mätning gjord av Åre Lavincenter när det kommer till tempreaturer i Åre så skulle jag helt klart förkasta modellerna och lita på mätningen från Åre Lavincenter.</p><p></p><p>Jag vet inte hur det är med SMHI eller klart.se, men YRs väderprognoser för området har en spatiell upplösning på 2.5 km och en tidsmässig upplösning på 60 minuter, så det finns absolut ganska rejäla rum för lokala variationer som inte fångas upp av modellerna, även om de hade varit perfekta.</p><p></p><p>Sen finns ju förklaringen till varifrån informationen kom redan i tråden, och både du själv och andra har kommit med en rimlig förklaring till vad siffran kom från. Jag kan absolut hålla med om att Anzom har en viss hyperbol tendens i sitt ursprungliga inlägg, jag uppfattar i alla fall en viss semantisk skillnad i det han skriver och det Åre Lavincenter (som jag läser det) skämtsamt skriver i sin ursprungliga post.</p><p></p><p>Men allt det är egentligen irrelevant, min enda poäng var att du jämförde mätningar med modeller (som du kallade för mätningar) - och i det fallet skulle jag absolut lita på mätningarna när de kommer från en, ändå, väldigt välrenommerad källa när det kommer till väderinformation.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1294725, member: 80520"] Oj jösses, jag får intrycket av att du känner dig anklagad eller påhoppad? Det var inte alls det jag försökte åstadkomma. Allt jag menade är bara att de du skrev gav intryck av att du trodde att SMHI:s uppgivna uppgifter i Åre baserades på mätningar och inte modelleringar, vilket inte stämmer. Och om det står mellan att lita på tre modelleringar från tre olika vädertjänster eller en mätning gjord av Åre Lavincenter när det kommer till tempreaturer i Åre så skulle jag helt klart förkasta modellerna och lita på mätningen från Åre Lavincenter. Jag vet inte hur det är med SMHI eller klart.se, men YRs väderprognoser för området har en spatiell upplösning på 2.5 km och en tidsmässig upplösning på 60 minuter, så det finns absolut ganska rejäla rum för lokala variationer som inte fångas upp av modellerna, även om de hade varit perfekta. Sen finns ju förklaringen till varifrån informationen kom redan i tråden, och både du själv och andra har kommit med en rimlig förklaring till vad siffran kom från. Jag kan absolut hålla med om att Anzom har en viss hyperbol tendens i sitt ursprungliga inlägg, jag uppfattar i alla fall en viss semantisk skillnad i det han skriver och det Åre Lavincenter (som jag läser det) skämtsamt skriver i sin ursprungliga post. Men allt det är egentligen irrelevant, min enda poäng var att du jämförde mätningar med modeller (som du kallade för mätningar) - och i det fallet skulle jag absolut lita på mätningarna när de kommer från en, ändå, väldigt välrenommerad källa när det kommer till väderinformation. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp