Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1294735" data-attributes="member: 144594"><p>Precis. Jag minns en jul i Kristianstad i slutet av 1970-talet då vi skojade eftersom temperaturen var samma som på midsommarafton samma år (plus 13 om jag minns rätt). Eller när det snöade på vår studentskiva på 1980-talet vid Skutskär den 17 maj. Men på den tiden blev det inga nyheter av sånt.</p><p></p><p>Och om man som Åre Lavincenter mäter upp tillfälliga korta toppar under dygnet och sedan lägger ut dem som om de vore dagens temp, då får vi irrelevanta väderhändelser att diskutera var och varannan vecka.</p><p></p><p>Här är en en mätstation i Åre som visade nästan samma maxtemperatur ett januaridygn förra året. Frågan är om/varför sådant är intressant alls. När medeltemperaturen globalt stiger 2 grader jämfört med före år 1900 så kommer vi knappast att märka den trots allt långsamma trenden på detta sätt. Och tråden hittills visar ju vilken enorm variation det kan finnas mellan olika mätpunkter inom samma närområde.</p><p></p><p>[ATTACH=full]29817[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1294735, member: 144594"] Precis. Jag minns en jul i Kristianstad i slutet av 1970-talet då vi skojade eftersom temperaturen var samma som på midsommarafton samma år (plus 13 om jag minns rätt). Eller när det snöade på vår studentskiva på 1980-talet vid Skutskär den 17 maj. Men på den tiden blev det inga nyheter av sånt. Och om man som Åre Lavincenter mäter upp tillfälliga korta toppar under dygnet och sedan lägger ut dem som om de vore dagens temp, då får vi irrelevanta väderhändelser att diskutera var och varannan vecka. Här är en en mätstation i Åre som visade nästan samma maxtemperatur ett januaridygn förra året. Frågan är om/varför sådant är intressant alls. När medeltemperaturen globalt stiger 2 grader jämfört med före år 1900 så kommer vi knappast att märka den trots allt långsamma trenden på detta sätt. Och tråden hittills visar ju vilken enorm variation det kan finnas mellan olika mätpunkter inom samma närområde. [ATTACH type="full"]29817[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp