Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1294744" data-attributes="member: 80520"><p>Jag försökte bara vara lite hygglig och be om ursäkt om jag lyckats trampa dig på tårna... :/</p><p></p><p>Okej - din fråga, som jag läser den, är "ifall Åre Lavincenter har mätt en outlier och SMHIs <em>mätning</em> inte stämmer överens med det, är det då rimligt att förkasta datan från SMHI, YR och klart.se."</p><p></p><p>Mitt svar på den frågan är att ja - absolut. Anledningen till det är, som jag presenterade, att andra källorna inte är mätningar och att Åre Lavincenter vet hur man gör vädermätningar.</p><p></p><p>Nu har det ju visat sig att det dels inte alls var Åre Lavincenter som gjorde mätningen, och dels att de modelleringar som du hänvisade till inte gällde för samma tidsrymd som de mätningarna som hänvisades till. Alltså är frågeställningen helt meninglös och jag tycker därmed att all form av diskussion runt det borde vara det också?</p><p></p><p>Att de skriver att en outlier-mätning "borde vara något slags rekord" tycker jag inte är konstigt, det är ju sällan rekord sätts av normala medelmåttiga mätningar... Speciellt inte när det skrivs i, vad jag uppfattar som, en skämtsam ton, att något "borde vara något slags rekord" är, i alla fall i de delarna av Sverige jag är uppvuxen i, ett vanligt sätt att uttrycka ungefär att "jajävlar, det där var minsann något alldeles extra!". Att en användare på Freeride väljer att återposta informationen synnerligen bristfälligt och hyperbolt i en tråd med ganska spänd stämning och dessutom utan att ge någon ytterligare kontext eller källhänvisning kan väl knappast Åre Lavincenter hållas ansvarig för?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1294744, member: 80520"] Jag försökte bara vara lite hygglig och be om ursäkt om jag lyckats trampa dig på tårna... :/ Okej - din fråga, som jag läser den, är "ifall Åre Lavincenter har mätt en outlier och SMHIs [I]mätning[/I] inte stämmer överens med det, är det då rimligt att förkasta datan från SMHI, YR och klart.se." Mitt svar på den frågan är att ja - absolut. Anledningen till det är, som jag presenterade, att andra källorna inte är mätningar och att Åre Lavincenter vet hur man gör vädermätningar. Nu har det ju visat sig att det dels inte alls var Åre Lavincenter som gjorde mätningen, och dels att de modelleringar som du hänvisade till inte gällde för samma tidsrymd som de mätningarna som hänvisades till. Alltså är frågeställningen helt meninglös och jag tycker därmed att all form av diskussion runt det borde vara det också? Att de skriver att en outlier-mätning "borde vara något slags rekord" tycker jag inte är konstigt, det är ju sällan rekord sätts av normala medelmåttiga mätningar... Speciellt inte när det skrivs i, vad jag uppfattar som, en skämtsam ton, att något "borde vara något slags rekord" är, i alla fall i de delarna av Sverige jag är uppvuxen i, ett vanligt sätt att uttrycka ungefär att "jajävlar, det där var minsann något alldeles extra!". Att en användare på Freeride väljer att återposta informationen synnerligen bristfälligt och hyperbolt i en tråd med ganska spänd stämning och dessutom utan att ge någon ytterligare kontext eller källhänvisning kan väl knappast Åre Lavincenter hållas ansvarig för? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp