Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1298510" data-attributes="member: 144594"><p>Jag tycker iofs inte det är löjligt. CO2 är CO2 och ger samma påverkan oavsett var på jorden det släpps ut och oavsett om den kommer från köttproduktion, transportmedel eller annat som har med turism att göra (eller inte). </p><p>Skidturismens totala miljöpåverkan (inkl. CO2) handlar om så mycket mer än transporten dit, liftar och snöproduktion (som det ju fokuseras mycket på i media). Hotell, restauranger etc och all annan kringservice... det sliter en hel del (och det har det alltid gjort). Man skulle gärna se nån objektiv miljöcertifiering av olika turistmål för att bättre kunna värdera vilken bekvämlighet som är vettigast/billigast/mest effektiv att offra eller prioritera. Kanske är dieselbil/flyg med transfer/hyrbil till en liten miljövänlig skidort totalt sett bättre än elbil/tåg till en annan etc (det tror jag iofs knappast men det jämnar nog ut sig något). </p><p>Mitt ödmjuka intryck "från läktaren" är att dagens generation elbilar för alpturism funkar bäst typ Skåne-Österrike, annars blir det mastigt (beroende på om man anser att påtvingade halvtimmespauser var 2,5 timme är positivt eller negativt). Men utvecklingen går ju framåt. Till fjällen verkar det redan ok som jag förstår det, men det kan bli mycket bättre och från Skåne och Västkusten har nog Norges fjäll stärkt sina kort ytterligare om det är elbil som gäller.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1298510, member: 144594"] Jag tycker iofs inte det är löjligt. CO2 är CO2 och ger samma påverkan oavsett var på jorden det släpps ut och oavsett om den kommer från köttproduktion, transportmedel eller annat som har med turism att göra (eller inte). Skidturismens totala miljöpåverkan (inkl. CO2) handlar om så mycket mer än transporten dit, liftar och snöproduktion (som det ju fokuseras mycket på i media). Hotell, restauranger etc och all annan kringservice... det sliter en hel del (och det har det alltid gjort). Man skulle gärna se nån objektiv miljöcertifiering av olika turistmål för att bättre kunna värdera vilken bekvämlighet som är vettigast/billigast/mest effektiv att offra eller prioritera. Kanske är dieselbil/flyg med transfer/hyrbil till en liten miljövänlig skidort totalt sett bättre än elbil/tåg till en annan etc (det tror jag iofs knappast men det jämnar nog ut sig något). Mitt ödmjuka intryck "från läktaren" är att dagens generation elbilar för alpturism funkar bäst typ Skåne-Österrike, annars blir det mastigt (beroende på om man anser att påtvingade halvtimmespauser var 2,5 timme är positivt eller negativt). Men utvecklingen går ju framåt. Till fjällen verkar det redan ok som jag förstår det, men det kan bli mycket bättre och från Skåne och Västkusten har nog Norges fjäll stärkt sina kort ytterligare om det är elbil som gäller. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp