Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="tmlarsson" data-source="post: 1302080" data-attributes="member: 166387"><p>Li-ion är en samling där alla batterier är baserat på lithium. Telefoner kör li-po (lithium polymer) för maximal energitäthet, på beskostnad av bl.a. livslängd. Min tesla har NCA kemi (givetvis fortfarande Lithiumbaserat), många nya mindre bilar kör LiFePO4 som gärna ska laddas till 100% varje dag.</p><p></p><p>Så ja, det är en väldigt skillnad.</p><p></p><p>NCA bör cyklas mellan 20-80% så att ladda upp den till 100% kör jag inte annat än när jag ska någonstans. Men för LiFePO4 celler är det precis det man ska göra.</p><p></p><p>Anledningen till att alla tidiga Nissan leaf dog så snabbt var för att de inte hade någon som helst thermal management på batteriet. Rena celler som gick för varm på sommaren, och för kalla på vintern.</p><p></p><p>Ingen biltillverkare har ens i planen att en bil ska leva i 20år. Varken el eller förbränning så det är väl inte direkt olikt? Hur mycket pengar har du spenderat på oljebyten, kamremsbyte, vattenpump, automatlådeservice (då alla är automat numera) på 20 år och 30k mil? Rätt bra summa.</p><p></p><p>Säg att ett nytt pack för min bil idag kostar 160k så kommer det verkligen inte göra det om 20 år.</p><p></p><p>För övrigt så återstår det ju att se, men enligt Tesla själva så är deras nyare pack testat i labb för 160 000 mil (1 million miles), dvs. med ca 80% av kapaciteten kvar. Så får den endast hälften av det så är det ju fortfarande bra mycket mer än vad bilen kommer rulla.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="tmlarsson, post: 1302080, member: 166387"] Li-ion är en samling där alla batterier är baserat på lithium. Telefoner kör li-po (lithium polymer) för maximal energitäthet, på beskostnad av bl.a. livslängd. Min tesla har NCA kemi (givetvis fortfarande Lithiumbaserat), många nya mindre bilar kör LiFePO4 som gärna ska laddas till 100% varje dag. Så ja, det är en väldigt skillnad. NCA bör cyklas mellan 20-80% så att ladda upp den till 100% kör jag inte annat än när jag ska någonstans. Men för LiFePO4 celler är det precis det man ska göra. Anledningen till att alla tidiga Nissan leaf dog så snabbt var för att de inte hade någon som helst thermal management på batteriet. Rena celler som gick för varm på sommaren, och för kalla på vintern. Ingen biltillverkare har ens i planen att en bil ska leva i 20år. Varken el eller förbränning så det är väl inte direkt olikt? Hur mycket pengar har du spenderat på oljebyten, kamremsbyte, vattenpump, automatlådeservice (då alla är automat numera) på 20 år och 30k mil? Rätt bra summa. Säg att ett nytt pack för min bil idag kostar 160k så kommer det verkligen inte göra det om 20 år. För övrigt så återstår det ju att se, men enligt Tesla själva så är deras nyare pack testat i labb för 160 000 mil (1 million miles), dvs. med ca 80% av kapaciteten kvar. Så får den endast hälften av det så är det ju fortfarande bra mycket mer än vad bilen kommer rulla. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp