Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1302139" data-attributes="member: 144594"><p>Nu jämför du nog äpplen och päron igen. Extra mil kostar extra även för en bil som du äger. det är iofs litet lurigt med "kostnad per mil" eftersom det blir olika om man räknar på marginalkostand eller total kostnad, och det är inte självklart hur man ska räkna.</p><p></p><p>Marginalkostnad för extra mil (utöver de 1000 eller 1500) för en <strong>leasad ny elbil</strong> är ungefär 10 kr per "övermil" till leasaren (kan variera ca 5-15 kr/mil) plus ca 3-4 kr för elen per mil om du laddar mest hemma = kanske <strong>14 kr extra per mil.</strong></p><p></p><p>Marginalkostnad för extra mil för en <strong>2-3 år gammal fossilbil</strong> (din?) är kanske 20 kr/mil i värdeminskning (kan vara mer), plus kanske 10 kr/mil för bränslet (mer om dieselbil) = typ <strong>30 kr extra per mil</strong>. Plus troligen ökade utgifter för service, däck mm. För min gamla XC60 diesel blir det litet billigare per extra mil men bara för att den är rejält gammal. Och ingen vet när det plötsligt tillkommer en utgift på typ 12000 kr för något som går sönder (AC kompressor t ex).</p><p></p><p>Rätta mig gärna om du hittar fel...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1302139, member: 144594"] Nu jämför du nog äpplen och päron igen. Extra mil kostar extra även för en bil som du äger. det är iofs litet lurigt med "kostnad per mil" eftersom det blir olika om man räknar på marginalkostand eller total kostnad, och det är inte självklart hur man ska räkna. Marginalkostnad för extra mil (utöver de 1000 eller 1500) för en [B]leasad ny elbil[/B] är ungefär 10 kr per "övermil" till leasaren (kan variera ca 5-15 kr/mil) plus ca 3-4 kr för elen per mil om du laddar mest hemma = kanske [B]14 kr extra per mil.[/B] Marginalkostnad för extra mil för en [B]2-3 år gammal fossilbil[/B] (din?) är kanske 20 kr/mil i värdeminskning (kan vara mer), plus kanske 10 kr/mil för bränslet (mer om dieselbil) = typ [B]30 kr extra per mil[/B]. Plus troligen ökade utgifter för service, däck mm. För min gamla XC60 diesel blir det litet billigare per extra mil men bara för att den är rejält gammal. Och ingen vet när det plötsligt tillkommer en utgift på typ 12000 kr för något som går sönder (AC kompressor t ex). Rätta mig gärna om du hittar fel... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp