Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1302292" data-attributes="member: 144594"><p>Instämmer såtillvida att elbilar är en I-landslösning, och därmed inte någon lösning kvantitativt globalt, och därmed marginell effekt på globala uppvärmningen när århundradet är slut om du frågar mig. Hittills är endast 0,5 % av jordens bilar elbilar, och de flesta som förväntas byta ut de återstående 99,5 % fossilbilarna kommer inte att ha råd att byta till en elbil. Oavsett vad EU (som har 5,5 % av jordens befolkning) beslutar. Lägg därtill hela övriga transportsektorn...</p><p></p><p>Å andra sidan, det är ju just i I-världen vi bor och ska man plocka isär alla möjliga delåtgärder så kommer de var för sig att ha endast "marginell effekt". Så jag skulle kanske inte kalla det för en "låtsas-lösning" ändå, för det finns ingen Lösning med stort L. Så är det ju med det mesta.</p><p></p><p>Plus att jag inte instämmer i att elbilar (idag i Sverige) skulle kosta dubbelt så mycket som fossilbilar. Det stämmer helt enkelt inte generellt, oavsett om man räknar per månad eller per mil. I många fall är de billigare. Men det tankesättet går (tyvärr) inte att överföra till alla länder globalt, utan beror delvis på våra höga bränsleskatter och subventionerad elbilsskatt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1302292, member: 144594"] Instämmer såtillvida att elbilar är en I-landslösning, och därmed inte någon lösning kvantitativt globalt, och därmed marginell effekt på globala uppvärmningen när århundradet är slut om du frågar mig. Hittills är endast 0,5 % av jordens bilar elbilar, och de flesta som förväntas byta ut de återstående 99,5 % fossilbilarna kommer inte att ha råd att byta till en elbil. Oavsett vad EU (som har 5,5 % av jordens befolkning) beslutar. Lägg därtill hela övriga transportsektorn... Å andra sidan, det är ju just i I-världen vi bor och ska man plocka isär alla möjliga delåtgärder så kommer de var för sig att ha endast "marginell effekt". Så jag skulle kanske inte kalla det för en "låtsas-lösning" ändå, för det finns ingen Lösning med stort L. Så är det ju med det mesta. Plus att jag inte instämmer i att elbilar (idag i Sverige) skulle kosta dubbelt så mycket som fossilbilar. Det stämmer helt enkelt inte generellt, oavsett om man räknar per månad eller per mil. I många fall är de billigare. Men det tankesättet går (tyvärr) inte att överföra till alla länder globalt, utan beror delvis på våra höga bränsleskatter och subventionerad elbilsskatt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp