Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1304750" data-attributes="member: 144594"><p>Jag tänker att, utifrån Stockdale-paradoxen, så befinner vi oss i olika ändar. Du får jobba med din "reality check" (tycker jag) och jag jobbar medvetet med att, precis som du skriver, inte hamna i nån sorts ödestro. </p><p>Jag är alltså inte alls ute efter att "göra ingenting" utan att "göra rätt och bäst". Och vad som är "rätt och bäst" blir olika om man har ett "måste-perspektiv" som aldrig infrias, eller om om man har ett (som jag ser det) mer realistiskt perspektiv. </p><p>Min poäng här är att det är ineffektivt att ha orealistiska mål och förespråka orimliga/osannolika medel - då blir resultatet sämre än om man har rimliga mål och medel. </p><p>Vi ser det redan - många orkar inte tänka på det eftersom de orimliga klimatmål som hittills satts upp för att vi "måste klara det" (och som hade krävt orealistiska åtgärder) inte infrias. </p><p></p><p>Jag tänker att våra barnbarn kommer att leva i ett framtida varmare klimat, och de kommer att successivt lära sig att hantera den förändringen. Men de kommer nog att önska att vi hade hjälpt dem bättre att förbereda samhället för den framtid som blev verklighet, istället för att hoppas på "nödvändiga" åtgärder som aldrig blev verklighet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1304750, member: 144594"] Jag tänker att, utifrån Stockdale-paradoxen, så befinner vi oss i olika ändar. Du får jobba med din "reality check" (tycker jag) och jag jobbar medvetet med att, precis som du skriver, inte hamna i nån sorts ödestro. Jag är alltså inte alls ute efter att "göra ingenting" utan att "göra rätt och bäst". Och vad som är "rätt och bäst" blir olika om man har ett "måste-perspektiv" som aldrig infrias, eller om om man har ett (som jag ser det) mer realistiskt perspektiv. Min poäng här är att det är ineffektivt att ha orealistiska mål och förespråka orimliga/osannolika medel - då blir resultatet sämre än om man har rimliga mål och medel. Vi ser det redan - många orkar inte tänka på det eftersom de orimliga klimatmål som hittills satts upp för att vi "måste klara det" (och som hade krävt orealistiska åtgärder) inte infrias. Jag tänker att våra barnbarn kommer att leva i ett framtida varmare klimat, och de kommer att successivt lära sig att hantera den förändringen. Men de kommer nog att önska att vi hade hjälpt dem bättre att förbereda samhället för den framtid som blev verklighet, istället för att hoppas på "nödvändiga" åtgärder som aldrig blev verklighet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp