Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1304753" data-attributes="member: 146777"><p>Jag tror faktiskt att du förstår mig lite fel. Jag förespråkar inga panikartade orimliga åtgärder. Motsatsen till detta. Jag tycker absolut inte vi ska panikartat bygga ut vindkraften och allt annat för att täcka energibehovet vi tror har om 20 år. Utom vi ska vara sansat i det vi bygger nu, eftersom vi ska vara medvetna om att vi inte kommer klara det vi borde/skall/måste klarar för att stoppa/sakta ner klimatförändringen. Vi ska såklart plocka alla låghängande frukter. Då kan vi spara en hel del. Typ att vi börja fundera kring överkonsumtion. Korta flygresor/-transporter. Äpple från Nya Zeeland, alternativa bränsle till fartyg, industrier och lastbilar. Men samtidigt tycker jag inte man ska bli tokigt och storsatsa på nånting som inte tar oss till målet. Istället ska vi mer sansat tänka om och faktiskt hitta lösningar som kan tar oss dit och sen implementera de. Det viktiga är att hitta rätt balans. Vi kan inte sitta stilla nu, men vi ska inte heller bli tokigt. Ska vi köpa/leasa el-bilar istället för fossil drivna? Det tycker jag absolut. Ska vi skrota alla fossilbilar nu och ersätta me el-bilar? Nej, det tycker jag inte.</p><p>Samma gäller för allt som ställs om till vätgas nu, vätgasen vi kan producera är inte i närheten av det som skulle behövas för det. Så vi måste hitta en bättre lösning.</p><p>Och helt ärligt och personlig, jag tycker vi ska göra vad vi (sansat) kan idag för att minska utsläppen, men vi ska hitta på lösningar hur vi kan får ner energiförbrukningen utan samhällskollaps. Det är (med dagens teknik och kunskap) det ända som kan får oss att möta målen vi själva satt oss. För visst ska man försöka nå sina mål. Annars blir det ju konstigt i livet.</p><p>Och för att förtydliga: Jag tror inte vi når målen. Och jag tror det görs en massa skit som "grönstämplas". Allt i nån sorts försök att leva livet som vi gjorde i 50 år nu. Fast så kan vi inte leva vidare. Tror det är dags att inse det. Iaf om vi vill att jorden är sig lik om 100 år.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1304753, member: 146777"] Jag tror faktiskt att du förstår mig lite fel. Jag förespråkar inga panikartade orimliga åtgärder. Motsatsen till detta. Jag tycker absolut inte vi ska panikartat bygga ut vindkraften och allt annat för att täcka energibehovet vi tror har om 20 år. Utom vi ska vara sansat i det vi bygger nu, eftersom vi ska vara medvetna om att vi inte kommer klara det vi borde/skall/måste klarar för att stoppa/sakta ner klimatförändringen. Vi ska såklart plocka alla låghängande frukter. Då kan vi spara en hel del. Typ att vi börja fundera kring överkonsumtion. Korta flygresor/-transporter. Äpple från Nya Zeeland, alternativa bränsle till fartyg, industrier och lastbilar. Men samtidigt tycker jag inte man ska bli tokigt och storsatsa på nånting som inte tar oss till målet. Istället ska vi mer sansat tänka om och faktiskt hitta lösningar som kan tar oss dit och sen implementera de. Det viktiga är att hitta rätt balans. Vi kan inte sitta stilla nu, men vi ska inte heller bli tokigt. Ska vi köpa/leasa el-bilar istället för fossil drivna? Det tycker jag absolut. Ska vi skrota alla fossilbilar nu och ersätta me el-bilar? Nej, det tycker jag inte. Samma gäller för allt som ställs om till vätgas nu, vätgasen vi kan producera är inte i närheten av det som skulle behövas för det. Så vi måste hitta en bättre lösning. Och helt ärligt och personlig, jag tycker vi ska göra vad vi (sansat) kan idag för att minska utsläppen, men vi ska hitta på lösningar hur vi kan får ner energiförbrukningen utan samhällskollaps. Det är (med dagens teknik och kunskap) det ända som kan får oss att möta målen vi själva satt oss. För visst ska man försöka nå sina mål. Annars blir det ju konstigt i livet. Och för att förtydliga: Jag tror inte vi når målen. Och jag tror det görs en massa skit som "grönstämplas". Allt i nån sorts försök att leva livet som vi gjorde i 50 år nu. Fast så kan vi inte leva vidare. Tror det är dags att inse det. Iaf om vi vill att jorden är sig lik om 100 år. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp