Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1306450" data-attributes="member: 144594"><p>Jag tror att det kommer en backlash från dessa turisttunga orter när det verkligen sjunker in (och/eller märks på den lokala ekonomin) hur stor andel av deras inkomster och levnadsstandard som beror/berott på turismen. Det är <strong>stora </strong>inkomster på marginalen som ger många jobb och kräver relativt låga investeringar jämfört med t ex produktionsindustrier. Vilket ju förklarar varför de flesta kommuner världen runt gärna skulle öka sina turistströmmar, och jobbar hårt för det. Så jag tror inte att turismen kommer att minska, bara omfördelas. Vilket iofs kan vara vettigt i ett stort perspektiv. En del platser är ju onekligen överbelastade, men deras lokalekonomi är samtidigt så "dopad" av lättfångade inkomster från turism att de kommer få svårt att ställa om.</p><p></p><p>Turistskatter etc kommer knappt att märkas på marginalen som inkomstkälla, mer än som begränsande faktor om de blir höga (vilket snarast riskerar minska inkomsterna...). Och det finns inte hur många rika turister som helst här i världen som kan kompensera för det frånfallet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1306450, member: 144594"] Jag tror att det kommer en backlash från dessa turisttunga orter när det verkligen sjunker in (och/eller märks på den lokala ekonomin) hur stor andel av deras inkomster och levnadsstandard som beror/berott på turismen. Det är [B]stora [/B]inkomster på marginalen som ger många jobb och kräver relativt låga investeringar jämfört med t ex produktionsindustrier. Vilket ju förklarar varför de flesta kommuner världen runt gärna skulle öka sina turistströmmar, och jobbar hårt för det. Så jag tror inte att turismen kommer att minska, bara omfördelas. Vilket iofs kan vara vettigt i ett stort perspektiv. En del platser är ju onekligen överbelastade, men deras lokalekonomi är samtidigt så "dopad" av lättfångade inkomster från turism att de kommer få svårt att ställa om. Turistskatter etc kommer knappt att märkas på marginalen som inkomstkälla, mer än som begränsande faktor om de blir höga (vilket snarast riskerar minska inkomsterna...). Och det finns inte hur många rika turister som helst här i världen som kan kompensera för det frånfallet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp