Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fredrik-" data-source="post: 1316952" data-attributes="member: 190745"><p>Har tidigare sett en del data för snö mängd och antal skiddagar för några områden och tycker inte de visar något speciellt tydligt. En väldigt stor varians och någorlunda konstant medelvärde för de senaste 30 åren kanske. Finns också dåliga år och perioder för länge sen. Handlar också om någon dag kortare säsong per år och alltså inte alls det man kan ofta läsa i media. Hur långa och bra vintrar det var för 30-40 år sen och hur extremt dåligt det är nu.</p><p></p><p>Egen erfarenhet, som jag också har data på, visar också att det inte är någon större skillnad på vintrarna där jag bor nu eller för 25 år sen. Några är dåliga medans andra är bra. </p><p></p><p>Sista längd turen i Bymarka (300 - 500 m över havet några km fra havet) några av de senaste åren. 2020 17 maj (gick att åka i juni), 2021 8 maj, 2022 4 maj, 2023 9 maj, 2024 åkte jag knappt längt men hade topptur på Vassfjellet i slutet på april (en rätt dålig vinter nästan utan snöfall efter nyår/januari.)</p><p></p><p>Har regnat hela natten så blir en blött dag på dagens VM och säkert en diskussioner om hur dåliga vintrarna är.</p><p></p><p>edit: Artikeln har en graf med en av datan jag tänker på. </p><p><a href="https://www.vg.no/nyheter/i/GMB7J4/klimaendringer-rammer-skisporet-skisesongen-fem-uker-kortere" target="_blank">VG</a></p><p>Ser ut att vara ett stort hopp på 80 talet men efter det är det definitivt inte någon stor skillnad i medelvärde. Har för mig att jag sett liknande för andra områden, mer snö och längre vintrar innan 80 talet, efter det har det varit mer konstant.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fredrik-, post: 1316952, member: 190745"] Har tidigare sett en del data för snö mängd och antal skiddagar för några områden och tycker inte de visar något speciellt tydligt. En väldigt stor varians och någorlunda konstant medelvärde för de senaste 30 åren kanske. Finns också dåliga år och perioder för länge sen. Handlar också om någon dag kortare säsong per år och alltså inte alls det man kan ofta läsa i media. Hur långa och bra vintrar det var för 30-40 år sen och hur extremt dåligt det är nu. Egen erfarenhet, som jag också har data på, visar också att det inte är någon större skillnad på vintrarna där jag bor nu eller för 25 år sen. Några är dåliga medans andra är bra. Sista längd turen i Bymarka (300 - 500 m över havet några km fra havet) några av de senaste åren. 2020 17 maj (gick att åka i juni), 2021 8 maj, 2022 4 maj, 2023 9 maj, 2024 åkte jag knappt längt men hade topptur på Vassfjellet i slutet på april (en rätt dålig vinter nästan utan snöfall efter nyår/januari.) Har regnat hela natten så blir en blött dag på dagens VM och säkert en diskussioner om hur dåliga vintrarna är. edit: Artikeln har en graf med en av datan jag tänker på. [URL='https://www.vg.no/nyheter/i/GMB7J4/klimaendringer-rammer-skisporet-skisesongen-fem-uker-kortere']VG[/URL] Ser ut att vara ett stort hopp på 80 talet men efter det är det definitivt inte någon stor skillnad i medelvärde. Har för mig att jag sett liknande för andra områden, mer snö och längre vintrar innan 80 talet, efter det har det varit mer konstant. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp