Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="KaitsuH" data-source="post: 1317042" data-attributes="member: 59050"><p>Om du tvivlar på klimatförändringen, gå ut och fiska! Som en aktiv fiskare har jag märkt starka effekter av den globala uppvärmningen. Antalet och medelstorleken på de fiskar som gynnas av varmare vatten har ökat enormt under min livstid. Under min barndoms fisketävlingar togs bilder på abborrar som vägde knappt ett halvt kilo. Nu tar man inte ens bilder på kilofiskar längre, eftersom de är nästan vardagsmat. Gös finns i nästan varje sjö, medan det på 1970-talet bara fanns gös i några få sjöar i vårt område. Harrarna har försvunnit och ersatts av stora id. Och hela sommaren simmar enorma braxen i strömmarna istället för öring, förra sommaren fick jag en 2,5-kilos braxen med fluga, och såg flera minst 4 kilos pizzaspadar. </p><p></p><p>Snart någon smartskalle skriver, att jo, vi fick nog stora id och braxen redan på 70-talet. Kanske det, men inte här och inte så stora mängder.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="KaitsuH, post: 1317042, member: 59050"] Om du tvivlar på klimatförändringen, gå ut och fiska! Som en aktiv fiskare har jag märkt starka effekter av den globala uppvärmningen. Antalet och medelstorleken på de fiskar som gynnas av varmare vatten har ökat enormt under min livstid. Under min barndoms fisketävlingar togs bilder på abborrar som vägde knappt ett halvt kilo. Nu tar man inte ens bilder på kilofiskar längre, eftersom de är nästan vardagsmat. Gös finns i nästan varje sjö, medan det på 1970-talet bara fanns gös i några få sjöar i vårt område. Harrarna har försvunnit och ersatts av stora id. Och hela sommaren simmar enorma braxen i strömmarna istället för öring, förra sommaren fick jag en 2,5-kilos braxen med fluga, och såg flera minst 4 kilos pizzaspadar. Snart någon smartskalle skriver, att jo, vi fick nog stora id och braxen redan på 70-talet. Kanske det, men inte här och inte så stora mängder. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp