Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1328151" data-attributes="member: 146777"><p>Artikeln skriver även ol kärnkraftens stora problem:</p><p></p><p>"men projekten präglas ofta av höga kostnader och långa ledtider."</p><p></p><p>"Samtidigt kvarstår frågor om ekonomi, säkerhet, avfallshantering och politiska risker – faktorer som fortsatt präglar kärnkraftens långsiktiga utveckling."</p><p>Det forskas väldigt mycket kring kärnkraft. Men det som byggs idag verkar inte baseras på nyare teknik än det som redan finns. Med all dess kostnader och problem. Inte bara under drift, utan även efter reaktorns livslängd. Klart är kärnkraften i sig fantastisk. Massor med energi med låga utsläpp. Tyvärr med gott om problem runtomkring, som nämns i artikeln. Även brytning av bränsle är inte problemfritt (som ju alltid framförs när det pratas batterier....) De problem är inte heller löst med reaktorerna som byggs idag. Och det som.forskas på lär dröja rätt länge (tror jag) innan det verkligen byggs. Det som kanske blir användbart ganska snart är minidatorer,som det forskas på mycket i Norge och Sverige.</p><p>Jag är inget fan av kärnkraft. Men jag kan såklart se dess fördelar och potentialen. Dock måste man lösa de problem som finns, innan man investerar såpass pengar och tid i det. Tidshorizonten är ju galet stort om.man snackar kärnkraft. Så.det ska inte vara snabba ogenomtänkta beslut där.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1328151, member: 146777"] Artikeln skriver även ol kärnkraftens stora problem: "men projekten präglas ofta av höga kostnader och långa ledtider." "Samtidigt kvarstår frågor om ekonomi, säkerhet, avfallshantering och politiska risker – faktorer som fortsatt präglar kärnkraftens långsiktiga utveckling." Det forskas väldigt mycket kring kärnkraft. Men det som byggs idag verkar inte baseras på nyare teknik än det som redan finns. Med all dess kostnader och problem. Inte bara under drift, utan även efter reaktorns livslängd. Klart är kärnkraften i sig fantastisk. Massor med energi med låga utsläpp. Tyvärr med gott om problem runtomkring, som nämns i artikeln. Även brytning av bränsle är inte problemfritt (som ju alltid framförs när det pratas batterier....) De problem är inte heller löst med reaktorerna som byggs idag. Och det som.forskas på lär dröja rätt länge (tror jag) innan det verkligen byggs. Det som kanske blir användbart ganska snart är minidatorer,som det forskas på mycket i Norge och Sverige. Jag är inget fan av kärnkraft. Men jag kan såklart se dess fördelar och potentialen. Dock måste man lösa de problem som finns, innan man investerar såpass pengar och tid i det. Tidshorizonten är ju galet stort om.man snackar kärnkraft. Så.det ska inte vara snabba ogenomtänkta beslut där. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp