Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sivbertil" data-source="post: 1328287" data-attributes="member: 161988"><p>Nu förutsätter du att el från ny kärnkraft kommer bli dyr jämfört med framtida produktionskostnader för andra kraftslag. Det fanns ett förslag om en intäktsgaranti för reaktorägaren på 80 öre/kWh, vilket är ungefär fyra gånger så högt som dagens kostnad för befintlig kärnkraft och cirka dubbelt så högt som el från biokraftverk. Med tanke på prisutvecklingen för biobränsle de senaste åren kan produktionskostnaden för biokraft mycket väl mångdubblas de kommande 20 åren, vilket gör att 80 öre/kWh då kan framstå som ett lågt pris eller till och med mycket lågt.</p><p></p><p>Jag har inte studerat de olika förslagen i detalj, men grundprincipen är att skattebetalarna betalar mellanskillnaden om den faktiska produktionskostnaden överstiger 80 öre. Om marknadspriset däremot överstiger den faktiska produktionskostnaden får staten tillbaka pengar. I praktiken är det alltså skattebetalarna som tar den största risken, oavsett om den hamnar på elfakturan eller på skatten. Men om vi lyckas skapa effektiva tillstånds- och byggprocesser, samt om verken får lång livslängd, talar det mesta för att även ny kärnkraftsel kan bli billig jämfört med andra kraftslag. Som skattebetalare är jag beredd att ta en del av risken men jag vill att staten ska förhandla väl. </p><p></p><p>Lite förmätet av mig att spekulera, men min erfarenhet är att teknisk dokumentation ofta är tung och dyr i komplexa projekt. Jag skulle önska att flera parallella byggprojekt kunde samordnas så att dokumentation återanvänds, ungefär som att typgodkänna en produkt istället för att göra samma CE‑märkning om och om igen. </p><p></p><hr /></blockquote><p></p>
[QUOTE="sivbertil, post: 1328287, member: 161988"] Nu förutsätter du att el från ny kärnkraft kommer bli dyr jämfört med framtida produktionskostnader för andra kraftslag. Det fanns ett förslag om en intäktsgaranti för reaktorägaren på 80 öre/kWh, vilket är ungefär fyra gånger så högt som dagens kostnad för befintlig kärnkraft och cirka dubbelt så högt som el från biokraftverk. Med tanke på prisutvecklingen för biobränsle de senaste åren kan produktionskostnaden för biokraft mycket väl mångdubblas de kommande 20 åren, vilket gör att 80 öre/kWh då kan framstå som ett lågt pris eller till och med mycket lågt. Jag har inte studerat de olika förslagen i detalj, men grundprincipen är att skattebetalarna betalar mellanskillnaden om den faktiska produktionskostnaden överstiger 80 öre. Om marknadspriset däremot överstiger den faktiska produktionskostnaden får staten tillbaka pengar. I praktiken är det alltså skattebetalarna som tar den största risken, oavsett om den hamnar på elfakturan eller på skatten. Men om vi lyckas skapa effektiva tillstånds- och byggprocesser, samt om verken får lång livslängd, talar det mesta för att även ny kärnkraftsel kan bli billig jämfört med andra kraftslag. Som skattebetalare är jag beredd att ta en del av risken men jag vill att staten ska förhandla väl. Lite förmätet av mig att spekulera, men min erfarenhet är att teknisk dokumentation ofta är tung och dyr i komplexa projekt. Jag skulle önska att flera parallella byggprojekt kunde samordnas så att dokumentation återanvänds, ungefär som att typgodkänna en produkt istället för att göra samma CE‑märkning om och om igen. [HR][/HR] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp