Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1337024" data-attributes="member: 146777"><p>Som ni säger så ofta, det är ett globalt problem. Som.jag sagt så ofta,konsumtion och transport ska ner för att nå de globala målen. Jag vet inte riktigt varför du hänvisar till extremister som önskar nåt,om de inte är med i diskutionen.</p><p>Att i onödighet öka utsläpp med kortsiktiga initiativ som minskat bränsle priser eller minskat reduktionsplikt bidrar dock till inget,förutom kortsiktigt ökat tillväxt. Fanns en analys i tysk media att det inte hjälper på lång sikt. Ska se om jag hittar det. Men i Tyskland har man tex tagit bort bränsleprisrabatten rätt snabbt igen.</p><p></p><p>Så ja, Sverige har låg utsläpp. Mycket pga av hög andel kärnkraft och stora mängder skog. Men även pga av hög andel elektrisk uppvärmning eller bergvärme. Dock fattas det långsiktiga perspektiv och plan hur man håller sig på den nivån eller sänker det. Utbyggnad av alternativ el har stoppats. Energieffektivisering har inte nåt målen.</p><p>Att titta bara på co2 utsläppet är ibland missvisande. Mycket vi använder och mycket vi jobbar med orsaker stora utsläpp I andra länder. Och att då vara så bra som möjligt hemma och inte hänvisa att man redan är så bra (för att man tex inte har olja och inte tillverka nåt) leder ingenstans.</p><p>Och igen: det har visst inget med blockpolitik att göra. Det finns partier och politiker på bägge sidor som har stor miljöfokus. Och det är ju visst rätt normalt. De klimatförändringarna som är på gång kommer påverka ekonomin mycket negativ. Och detta kommer inte kunna kompenseras med kortsiktiga prissänkningar. Utan vi ska a) göra allt för att bromsa in förändringarna (globalt ich lokalt), b) hitta på nya modeller som inte baseras på "mer är bättre" och c) förbereder oss och ekonomin för det ändrade klimatet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1337024, member: 146777"] Som ni säger så ofta, det är ett globalt problem. Som.jag sagt så ofta,konsumtion och transport ska ner för att nå de globala målen. Jag vet inte riktigt varför du hänvisar till extremister som önskar nåt,om de inte är med i diskutionen. Att i onödighet öka utsläpp med kortsiktiga initiativ som minskat bränsle priser eller minskat reduktionsplikt bidrar dock till inget,förutom kortsiktigt ökat tillväxt. Fanns en analys i tysk media att det inte hjälper på lång sikt. Ska se om jag hittar det. Men i Tyskland har man tex tagit bort bränsleprisrabatten rätt snabbt igen. Så ja, Sverige har låg utsläpp. Mycket pga av hög andel kärnkraft och stora mängder skog. Men även pga av hög andel elektrisk uppvärmning eller bergvärme. Dock fattas det långsiktiga perspektiv och plan hur man håller sig på den nivån eller sänker det. Utbyggnad av alternativ el har stoppats. Energieffektivisering har inte nåt målen. Att titta bara på co2 utsläppet är ibland missvisande. Mycket vi använder och mycket vi jobbar med orsaker stora utsläpp I andra länder. Och att då vara så bra som möjligt hemma och inte hänvisa att man redan är så bra (för att man tex inte har olja och inte tillverka nåt) leder ingenstans. Och igen: det har visst inget med blockpolitik att göra. Det finns partier och politiker på bägge sidor som har stor miljöfokus. Och det är ju visst rätt normalt. De klimatförändringarna som är på gång kommer påverka ekonomin mycket negativ. Och detta kommer inte kunna kompenseras med kortsiktiga prissänkningar. Utan vi ska a) göra allt för att bromsa in förändringarna (globalt ich lokalt), b) hitta på nya modeller som inte baseras på "mer är bättre" och c) förbereder oss och ekonomin för det ändrade klimatet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp