Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1337056" data-attributes="member: 146777"><p>Man ska vara lite försiktigt med att gnälla att "de" begränsar vår förmåga att utvecklas. Vi är ju en del av "de". Just målet om energieffektivisering antogs 2023, dvs under denna mandatperiod i Sverige. Sverige är en del av EU och bidrar då till regler, beslut och riktlinjer som gäller. Men ska såklart även följa de. Fraktionerna som vår nuvarande regering tillhör har faktiskt en majoritet i eu parlamentet (dvs det liberala/ konservativa blocket).</p><p></p><p>Och att "media vill ha bort tidölaget" är lite väl populistisk.</p><p></p><p>Ang. energibesparingar inkluderas även "åtgärder som härrör från EU:s utsläppshandelssystem". Så om sverige ska driva en grön omställning för att ersätta annat industri inom EU går det tydligen att kompensera det. Är dock inte insatt i hur lätt detta är, såklart. Att energianvändningen ska ner är dock ett vettigt mål, det är det som gäller för att verkligen få ner utsläppet, som jag skrev rätt ofta redan.</p><p>Men jag instämmer, att detta är en nackdel när man ska konkurrera med tex Kina. En lösning då kunde vara att räkna konsumptionsbaserat, även för industrin. Svårt att genomföra, men då skulle man lätt kunna "få hem" en del av tillverkning utan att blir straffat för det. Det är ju nåt som man nu försöker att göra genom tuller etc. Personligen tycker jag att det hade varit bättre att räkna in det i det totala utsläppet. Då skulle det har stora fördelar om företag jobbar med och åt den europäiska och/eller miljövänliga marknaden.</p><p>När det kommer till tillverkningsindustrin är det dock hellre prisfrågan som styr. Där borde vi alla vara beredd på att inte köpa billig skit, utan hellre lite färre grejor, fast europäisk då. Inom elektronik är det dock mycket svårt, även som företag, att hitta leverantörer som inte är från Kina (eller då kanske Korea).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1337056, member: 146777"] Man ska vara lite försiktigt med att gnälla att "de" begränsar vår förmåga att utvecklas. Vi är ju en del av "de". Just målet om energieffektivisering antogs 2023, dvs under denna mandatperiod i Sverige. Sverige är en del av EU och bidrar då till regler, beslut och riktlinjer som gäller. Men ska såklart även följa de. Fraktionerna som vår nuvarande regering tillhör har faktiskt en majoritet i eu parlamentet (dvs det liberala/ konservativa blocket). Och att "media vill ha bort tidölaget" är lite väl populistisk. Ang. energibesparingar inkluderas även "åtgärder som härrör från EU:s utsläppshandelssystem". Så om sverige ska driva en grön omställning för att ersätta annat industri inom EU går det tydligen att kompensera det. Är dock inte insatt i hur lätt detta är, såklart. Att energianvändningen ska ner är dock ett vettigt mål, det är det som gäller för att verkligen få ner utsläppet, som jag skrev rätt ofta redan. Men jag instämmer, att detta är en nackdel när man ska konkurrera med tex Kina. En lösning då kunde vara att räkna konsumptionsbaserat, även för industrin. Svårt att genomföra, men då skulle man lätt kunna "få hem" en del av tillverkning utan att blir straffat för det. Det är ju nåt som man nu försöker att göra genom tuller etc. Personligen tycker jag att det hade varit bättre att räkna in det i det totala utsläppet. Då skulle det har stora fördelar om företag jobbar med och åt den europäiska och/eller miljövänliga marknaden. När det kommer till tillverkningsindustrin är det dock hellre prisfrågan som styr. Där borde vi alla vara beredd på att inte köpa billig skit, utan hellre lite färre grejor, fast europäisk då. Inom elektronik är det dock mycket svårt, även som företag, att hitta leverantörer som inte är från Kina (eller då kanske Korea). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp