Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1337378" data-attributes="member: 146777"><p>Men detta måste väl också gäller de fantastiska nya kärnkraftverk som lovas överallt? Det pratas sen länge om nya generation som funkar på avfallet av gamla kraftverk. Har bara sett de i mycket små skala än. Och det pratas om rejält länge redan.</p><p></p><p>Det finns lovande projekt, men de jag ser är småskaligt. De reaktorerna som då skulle börja byggas nu är väl ingen ny generation ändå.</p><p></p><p>Sen är ju frågan vad vi gör medans vi håller på bygga de nya fina reaktorerna? Som det visades går elektrifiering snabbt framåt. Så vi behöver bygga ut effekten rätt snabbt också. Sen ska vi såklart ha en plan vad vi gör när de befintliga kraftverken blir för gamla.</p><p></p><p>Samtidigt är situationen ändå annorlunda än den har varit. Förr behövde vi en viss effekt. Varje dag. Och hade oflexibla kraftverk. I nät med typ 100% kärnkraft och/eller fossil-el, ledde detta till överkapacitet på nätterna och då de låga priser som det skrivits om innan. Dit kommer vi aldrig komma igen, och det tycker jag är bra.</p><p>Bilar lyfts också som utmaning för EL-system. Men billaddning är också flexibel. Framförallt där många använder bilen till pendling. Då behöver man inte ladda varje dag. Smarta laddsystem kan mycket väl utnyttja svängningarna vi ser i förnybar produktion. Såklart kommer det alltid behövas kontinuerlig och väderoberoende el, men jag kan inte se att just den biten behöver byggas ut rejällt, bara för att vi ställer om till EL inom transport, lantbruk och industri.</p><p>Inom sjöfarten jobbas det mycket med alternativ propulsion, och då tillhör det också en ny logistik. Transporter kommer behöver bli både långsammare och mer flexibel. Och jag kan tänka mig att man kan komma långt med flexibla ansatser.</p><p></p><p>Redan idag är det inget problem att vara helt självförsörjande i en villa. Inklusive värme och elbil. Både min chef (kungälv) och min morsa (14 mil söder om Malmö) har system där de inte köper nån EL alls. Och laddar sina 2 elbilar var och värma huset. Bergvärmepump, solceller, husbatteri och en (i mitt tycke för små) varmvattentank. Bilarna står inkopplade och laddas när husbatteriet är fullt (eller direkt när man behöver). Dock används bilarna inte för husets elbehov. Dvs solcellerna laddar först husbatteriet, sen görs det varmvatten och bilarna laddas. Båda kan "sälja" el till nätet, men behöver aldrig drar nåt därifrån. Vi har många villor i sverige som skulle kunna funka lika dan, och då avlasta elnätet. Och de allra flesta i sverige bor inte så långt norrut att det blir för mörkt för det på vintern. Som sagt, funkar fint i kungälv. Visserligen inte norra sverige, men det är många som bor söder om kungälv...</p><p></p><p>Vi har en stor fördel med våra befintliga kärnkraftverk. Men nya är dyra. Och tar lång tid. Och många ogillar att har de i sin närhet. Och de har sina risker. Och de som skulle byggas nu har avfallsproblemet osv. Det vet ni ju. Och en för stor andel kärnkraft leder oss till samma överkapacitet som vi hade tidigare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1337378, member: 146777"] Men detta måste väl också gäller de fantastiska nya kärnkraftverk som lovas överallt? Det pratas sen länge om nya generation som funkar på avfallet av gamla kraftverk. Har bara sett de i mycket små skala än. Och det pratas om rejält länge redan. Det finns lovande projekt, men de jag ser är småskaligt. De reaktorerna som då skulle börja byggas nu är väl ingen ny generation ändå. Sen är ju frågan vad vi gör medans vi håller på bygga de nya fina reaktorerna? Som det visades går elektrifiering snabbt framåt. Så vi behöver bygga ut effekten rätt snabbt också. Sen ska vi såklart ha en plan vad vi gör när de befintliga kraftverken blir för gamla. Samtidigt är situationen ändå annorlunda än den har varit. Förr behövde vi en viss effekt. Varje dag. Och hade oflexibla kraftverk. I nät med typ 100% kärnkraft och/eller fossil-el, ledde detta till överkapacitet på nätterna och då de låga priser som det skrivits om innan. Dit kommer vi aldrig komma igen, och det tycker jag är bra. Bilar lyfts också som utmaning för EL-system. Men billaddning är också flexibel. Framförallt där många använder bilen till pendling. Då behöver man inte ladda varje dag. Smarta laddsystem kan mycket väl utnyttja svängningarna vi ser i förnybar produktion. Såklart kommer det alltid behövas kontinuerlig och väderoberoende el, men jag kan inte se att just den biten behöver byggas ut rejällt, bara för att vi ställer om till EL inom transport, lantbruk och industri. Inom sjöfarten jobbas det mycket med alternativ propulsion, och då tillhör det också en ny logistik. Transporter kommer behöver bli både långsammare och mer flexibel. Och jag kan tänka mig att man kan komma långt med flexibla ansatser. Redan idag är det inget problem att vara helt självförsörjande i en villa. Inklusive värme och elbil. Både min chef (kungälv) och min morsa (14 mil söder om Malmö) har system där de inte köper nån EL alls. Och laddar sina 2 elbilar var och värma huset. Bergvärmepump, solceller, husbatteri och en (i mitt tycke för små) varmvattentank. Bilarna står inkopplade och laddas när husbatteriet är fullt (eller direkt när man behöver). Dock används bilarna inte för husets elbehov. Dvs solcellerna laddar först husbatteriet, sen görs det varmvatten och bilarna laddas. Båda kan "sälja" el till nätet, men behöver aldrig drar nåt därifrån. Vi har många villor i sverige som skulle kunna funka lika dan, och då avlasta elnätet. Och de allra flesta i sverige bor inte så långt norrut att det blir för mörkt för det på vintern. Som sagt, funkar fint i kungälv. Visserligen inte norra sverige, men det är många som bor söder om kungälv... Vi har en stor fördel med våra befintliga kärnkraftverk. Men nya är dyra. Och tar lång tid. Och många ogillar att har de i sin närhet. Och de har sina risker. Och de som skulle byggas nu har avfallsproblemet osv. Det vet ni ju. Och en för stor andel kärnkraft leder oss till samma överkapacitet som vi hade tidigare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp