Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1337439" data-attributes="member: 146777"><p>Datacentrarna och de nya industrier (tex stål) ska dock ändå byggas i norra delen? Dvs i ett område som idag har överskott.</p><p>Vi har redan idag ett problem med effekttoppar. Topparna ursakas ändå mycket av hushållen, dvs uppvärmning på morgnar och kväll, ljus, matlagning osv. Även småskalig lagring kan jämna ut de topparna. Tillkommer mer flexibilitet i batteribaserade system, och faktiskt flexibilitet i de nya industrier, tex datacenter. Om vi kan undvika topparna och jämna ut förbrukningen är det inte alls lika farlig som om vi tar dagens kurva och skalera upp det. Det är grejen som jag försökte beskriva däruppe med värmelagring, ellagring, småskaliga system som avlastar vår gemensamma nät osv.... det som ni tyckte var helt dum.</p><p>Jag, det totala årliga el behovet kan fördubblas. Men det betyder inte att vi behöver dubbelt så mycket effekt på vara kraftverk. Vi måste jobbar på att få bort topparna, så blir deg enklare. Smarta system och småskaliga förändrkngar och lagringar kan hjälpa massa. Flexibel logistik som disktueras i sjöfarten och flexibel planering inom industri, inkl datacenter (om det nu verkligen blir så stort) kommer också hjälpa.</p><p></p><p>Finns tom beskrivet på tex behovskartan.se, dvs inget jag flumsgubbe kom på själv.</p><p></p><p>Edit: och ja, vi behöver mer effekt. Men det är inte sagt att det inte kan variabel effekt. Det beror på hur mycket flexibilitet vi är villiga att ha och hur mycket som erbjuds genom teknik.</p><p></p><p>Tillägg: de scenarier med fördubbling av årlig effekt tar dock inte hänsyn till effektbesparningar, vad jag kan se.</p><p>Framförallt inom transportsektorn kommer vi inte undan besparingar. De kommer inte funka att bara ställa om till el.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1337439, member: 146777"] Datacentrarna och de nya industrier (tex stål) ska dock ändå byggas i norra delen? Dvs i ett område som idag har överskott. Vi har redan idag ett problem med effekttoppar. Topparna ursakas ändå mycket av hushållen, dvs uppvärmning på morgnar och kväll, ljus, matlagning osv. Även småskalig lagring kan jämna ut de topparna. Tillkommer mer flexibilitet i batteribaserade system, och faktiskt flexibilitet i de nya industrier, tex datacenter. Om vi kan undvika topparna och jämna ut förbrukningen är det inte alls lika farlig som om vi tar dagens kurva och skalera upp det. Det är grejen som jag försökte beskriva däruppe med värmelagring, ellagring, småskaliga system som avlastar vår gemensamma nät osv.... det som ni tyckte var helt dum. Jag, det totala årliga el behovet kan fördubblas. Men det betyder inte att vi behöver dubbelt så mycket effekt på vara kraftverk. Vi måste jobbar på att få bort topparna, så blir deg enklare. Smarta system och småskaliga förändrkngar och lagringar kan hjälpa massa. Flexibel logistik som disktueras i sjöfarten och flexibel planering inom industri, inkl datacenter (om det nu verkligen blir så stort) kommer också hjälpa. Finns tom beskrivet på tex behovskartan.se, dvs inget jag flumsgubbe kom på själv. Edit: och ja, vi behöver mer effekt. Men det är inte sagt att det inte kan variabel effekt. Det beror på hur mycket flexibilitet vi är villiga att ha och hur mycket som erbjuds genom teknik. Tillägg: de scenarier med fördubbling av årlig effekt tar dock inte hänsyn till effektbesparningar, vad jag kan se. Framförallt inom transportsektorn kommer vi inte undan besparingar. De kommer inte funka att bara ställa om till el. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp