Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fredrik-" data-source="post: 1337443" data-attributes="member: 190745"><p>Finns det någon data från det svenska kraftsystemet som man kan lästa ned från senaste året tex? </p><p></p><p>Tänker på produktion, förbruk och gärna export och import men det senaste har jag tillgång till. </p><p></p><p>Jag frågar för att om man ser <a href="https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/" target="_blank">här</a> och tittar på några dagar så ser inte det svenska förbruket ut att variera speciellt mycket över dagen och inga stora toppar på morgon och kväll. </p><p></p><p>Det är intressant för jag vet att det är så för Norge. Däremot så har produktionen, exporten och ofta priset* peakar på morgonen och kväll på grund av alla kablar till kontinenten. </p><p></p><p>Så i Norge är det inte det egna förbruket som ger alla toppar utan marknaden och nättet mot kontinenten. Skulle gissa det är samma för Sverige.</p><p></p><p>Rätt intressant om man tror att problemet är det inhemska förbruket och man försöker ändra på det när det är Tyskland som orsakar problemet.</p><p></p><p>* priset kan numera nästan vara vad som helst, i alla fall i en del områden, billiga nätter är det inte så ofta längre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fredrik-, post: 1337443, member: 190745"] Finns det någon data från det svenska kraftsystemet som man kan lästa ned från senaste året tex? Tänker på produktion, förbruk och gärna export och import men det senaste har jag tillgång till. Jag frågar för att om man ser [URL='https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/']här[/URL] och tittar på några dagar så ser inte det svenska förbruket ut att variera speciellt mycket över dagen och inga stora toppar på morgon och kväll. Det är intressant för jag vet att det är så för Norge. Däremot så har produktionen, exporten och ofta priset* peakar på morgonen och kväll på grund av alla kablar till kontinenten. Så i Norge är det inte det egna förbruket som ger alla toppar utan marknaden och nättet mot kontinenten. Skulle gissa det är samma för Sverige. Rätt intressant om man tror att problemet är det inhemska förbruket och man försöker ändra på det när det är Tyskland som orsakar problemet. * priset kan numera nästan vara vad som helst, i alla fall i en del områden, billiga nätter är det inte så ofta längre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Tillbaka
Topp