Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är tjejer SÅ mycket sämre än killar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 1006501" data-attributes="member: 29415"><p>Guess what! Alla grupper består av individer. Och inga av beskrivningarna av de påstådda strukturella normerna höll ens för det enklaste falsifieringskriterierna (Vet du ens vad kritisk rationalism innebär? Det är det vetenskapsteoretiska fundament i princip alla seriösa akademiker bekänner sig till, från humaniora till naturvetenskap.)</p><p></p><p>Nu tog du <strong>upp</strong> lönefrågan. Hur påläst är du? Har du läst den bästa statistik som finns för Sverige <a href="http://www.scb.se/statistik/am/am9902/2004a01/am9902_2004a01_br_am78st0402.pdf" target="_blank">http://www.scb.se/statistik/am/am9902/2004a01/am9902_2004a01_br_am78st0402.pdf</a> ? Förmodligen inte för då skulle du inte komma med den sortens grovt felaktiga påståenden. Starta ditt eget företag och anställ bara kvinnor.</p><p></p><p>Jag behöver inte förklara företeelserna du pekar på. För att försvara dem räcker det med att konstatera att vi har avtalsfrihet. Om vuxna människor kommer överens om saker frivilligt har varken du eller jag någon som helst rätt att lägga oss i deras mellanhavanden, oavsett om det handlar om att mötas för att meta eller en löneförhandling.</p><p></p><p>Vad gäller fotboll, leka med bilar osv borde du byta umgänge och medievanor, du vet - ta lite eget ansvar för vilka man umgås med. Jag hör den sortens utsagor du berättar om extremt sällan, mindre än en gång per år.</p><p></p><p>Jag menar ingenting om någons personlighet, jag skrev ju redan i förra inlägget att det är ett <strong>val</strong> man gör som vuxen vad man står ut med och hur mycket obehag men är beredd att ta för att hävda en avvikande åsikt. Är man inte beredd att ta minsta obehag kan man ju glädja sig åt att man kommer bli en perfekt medlöpare den dagen samhället blivit totalitärt. Ett bekvämt men knappast tillfredsställande liv.</p><p></p><p>Är det ens fler män än kvinnor som åker skidor? Just där jag befinner mig är det definitivt så men det är ju bara ett par hundra besökare här så det är en marginell företeelse. I typ Åre känns ju könsbalansen rätt jämn men Skistar har kanske statistik som pekar på något annat?</p><p></p><p>Kvinnor lägger förmodligen mindre pengar/capita på skidor. Det har väl lite olika anledningar men en anledning man inte kan komma ifrån är att 60 kg kvinna som kör lagom fort för sin muskelmängd kör långsammare än 90 kg man i samma fysiska form: F = mv^2/2 och säg 30% högre hastighet gör att mansskidor utsätts för mer än 150% större krafter än kvinnoskidor. Prova att få en stenkänning med den kraften. Skidorna går helt enkelt sönder. Jag körde sönder 3 par skidor förra säsongen, knäckta, böjda, utdragna kanter etc - irreparabla. Samtidigt hörde jag inte talas om en enda kvinna som bröt ett par skidor (det kan säkert ha hänt men det är alltså ovanligt). I år har har jag, ännu, inte totaltförstört något par med skidor, däremot 2-3 bindningar. Allt detta måste naturligtvis ersättas vilket garanterat påverkar försäljningsstatistiken. Var glad för att era grejor håller och bara behöver bytas när de blir omoderna.</p><p></p><p>Men allt det här spelar ingen roll. Du är vuxen, du bestämmer själv om du vill åka skidor/spela fotboll/leka med bilar. Om någon fäller nedlåtande eller negativa kommentarer kring dina val av intressen är det ditt vuxenansvar att välja hur du förhåller dig till dessa personer. Om du bara accepterar så, trist för dig, men då får du leva med det valet. Patetiskt att försöka skjuta över det ansvaret på utomstående. Var inte så konformistisk.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 1006501, member: 29415"] Guess what! Alla grupper består av individer. Och inga av beskrivningarna av de påstådda strukturella normerna höll ens för det enklaste falsifieringskriterierna (Vet du ens vad kritisk rationalism innebär? Det är det vetenskapsteoretiska fundament i princip alla seriösa akademiker bekänner sig till, från humaniora till naturvetenskap.) Nu tog du [b]upp[/b] lönefrågan. Hur påläst är du? Har du läst den bästa statistik som finns för Sverige [URL]http://www.scb.se/statistik/am/am9902/2004a01/am9902_2004a01_br_am78st0402.pdf[/URL] ? Förmodligen inte för då skulle du inte komma med den sortens grovt felaktiga påståenden. Starta ditt eget företag och anställ bara kvinnor. Jag behöver inte förklara företeelserna du pekar på. För att försvara dem räcker det med att konstatera att vi har avtalsfrihet. Om vuxna människor kommer överens om saker frivilligt har varken du eller jag någon som helst rätt att lägga oss i deras mellanhavanden, oavsett om det handlar om att mötas för att meta eller en löneförhandling. Vad gäller fotboll, leka med bilar osv borde du byta umgänge och medievanor, du vet - ta lite eget ansvar för vilka man umgås med. Jag hör den sortens utsagor du berättar om extremt sällan, mindre än en gång per år. Jag menar ingenting om någons personlighet, jag skrev ju redan i förra inlägget att det är ett [b]val[/b] man gör som vuxen vad man står ut med och hur mycket obehag men är beredd att ta för att hävda en avvikande åsikt. Är man inte beredd att ta minsta obehag kan man ju glädja sig åt att man kommer bli en perfekt medlöpare den dagen samhället blivit totalitärt. Ett bekvämt men knappast tillfredsställande liv. Är det ens fler män än kvinnor som åker skidor? Just där jag befinner mig är det definitivt så men det är ju bara ett par hundra besökare här så det är en marginell företeelse. I typ Åre känns ju könsbalansen rätt jämn men Skistar har kanske statistik som pekar på något annat? Kvinnor lägger förmodligen mindre pengar/capita på skidor. Det har väl lite olika anledningar men en anledning man inte kan komma ifrån är att 60 kg kvinna som kör lagom fort för sin muskelmängd kör långsammare än 90 kg man i samma fysiska form: F = mv^2/2 och säg 30% högre hastighet gör att mansskidor utsätts för mer än 150% större krafter än kvinnoskidor. Prova att få en stenkänning med den kraften. Skidorna går helt enkelt sönder. Jag körde sönder 3 par skidor förra säsongen, knäckta, böjda, utdragna kanter etc - irreparabla. Samtidigt hörde jag inte talas om en enda kvinna som bröt ett par skidor (det kan säkert ha hänt men det är alltså ovanligt). I år har har jag, ännu, inte totaltförstört något par med skidor, däremot 2-3 bindningar. Allt detta måste naturligtvis ersättas vilket garanterat påverkar försäljningsstatistiken. Var glad för att era grejor håller och bara behöver bytas när de blir omoderna. Men allt det här spelar ingen roll. Du är vuxen, du bestämmer själv om du vill åka skidor/spela fotboll/leka med bilar. Om någon fäller nedlåtande eller negativa kommentarer kring dina val av intressen är det ditt vuxenansvar att välja hur du förhåller dig till dessa personer. Om du bara accepterar så, trist för dig, men då får du leva med det valet. Patetiskt att försöka skjuta över det ansvaret på utomstående. Var inte så konformistisk. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför är tjejer SÅ mycket sämre än killar?
Tillbaka
Topp