Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Varför Dia?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JP_Collen" data-source="post: 53516" data-attributes="member: 28883"><p>ja jag har inte tagit mig för att börja plåta med dia (kommer snart..), men vet lite..</p><p></p><p>Dia ger grymma kontraster i kortet samt färgåtervinningen är super (beror på vilken film. Men det bästa är ändå kontrasterna och färgera.. Går inte att gämföra med vanligt färg neg.</p><p>Bilden blir ju som du tar den..När du plåtar med neg. kan fotoaffären göra om bilden (lätta upp ljuset osv.) medans dia är som den är, så som du tar bilden blir den i slutet också. </p><p>Man kan få bilderna på vanligt fotokopia som med vanlig neg, men då måste framkallningsstället typ gör om den till vanligt neg och då förlorar man mycket som en diabild ger i skärpa, färger...har hört att det är svårt att plåta med dia..måste underexponera filmen lite när det gäller snö för att få rätt ljus och färger...Fota i mörker har jag ingen aning om men jag tror inte det är någon skillnad som mot dagsljus... </p><p></p><p>ISO-talet ska vara beroende på väder och ljus, men en grym soldag typ Fuji Velvia 50 (sägs vara den bästa och jag har sett några bilder och det är grym kvalitet..!) Eller Fuji Velvia 100. Men oftast pressar man filmer med dia för att få rätt iso-tal som man vill ha..Måste nästa alltid underexponera filmen för bästa resultat..(har sagt det tidigare...)Kostnad för frammkallning här i västerås på expert kostar typ 80 kr inkl. ram och montering samt film ligger i samma klass som färg neg. (kanske lite dyrare i vissa fall..)</p><p></p><p>Det är bara att skaffa ett ljusbord och en lupp (inte dyrt) om man inte vill kolla via projektor (vilket jag tycker är as coolt..) </p><p></p><p>Hoppas att jag har gett dig lite svar..(kan ju inte så mycket själv..)</p><p></p><p>/jonas</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JP_Collen, post: 53516, member: 28883"] ja jag har inte tagit mig för att börja plåta med dia (kommer snart..), men vet lite.. Dia ger grymma kontraster i kortet samt färgåtervinningen är super (beror på vilken film. Men det bästa är ändå kontrasterna och färgera.. Går inte att gämföra med vanligt färg neg. Bilden blir ju som du tar den..När du plåtar med neg. kan fotoaffären göra om bilden (lätta upp ljuset osv.) medans dia är som den är, så som du tar bilden blir den i slutet också. Man kan få bilderna på vanligt fotokopia som med vanlig neg, men då måste framkallningsstället typ gör om den till vanligt neg och då förlorar man mycket som en diabild ger i skärpa, färger...har hört att det är svårt att plåta med dia..måste underexponera filmen lite när det gäller snö för att få rätt ljus och färger...Fota i mörker har jag ingen aning om men jag tror inte det är någon skillnad som mot dagsljus... ISO-talet ska vara beroende på väder och ljus, men en grym soldag typ Fuji Velvia 50 (sägs vara den bästa och jag har sett några bilder och det är grym kvalitet..!) Eller Fuji Velvia 100. Men oftast pressar man filmer med dia för att få rätt iso-tal som man vill ha..Måste nästa alltid underexponera filmen för bästa resultat..(har sagt det tidigare...)Kostnad för frammkallning här i västerås på expert kostar typ 80 kr inkl. ram och montering samt film ligger i samma klass som färg neg. (kanske lite dyrare i vissa fall..) Det är bara att skaffa ett ljusbord och en lupp (inte dyrt) om man inte vill kolla via projektor (vilket jag tycker är as coolt..) Hoppas att jag har gett dig lite svar..(kan ju inte så mycket själv..) /jonas [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Varför Dia?
Tillbaka
Topp