Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Varför Dia?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Daniel_J" data-source="post: 53520" data-attributes="member: 9729"><p>Hej!</p><p></p><p>Dia är bättre, det är bara att instämma med de andra som skrivit. Jag tror Jonte C menar att man ska överexponera lite när man fotar i miljöer med snö. Underexponerar man så blir snön grå och ful, det kan den bli också om man exponerar den normalt i ett landskap med mycket snö och sol. Man brukar rekomendera att överexponera ungefär 2/3 steg men det gäller ju inte alltid. Det är bara att fota mycket så lär man sig ganska snart ungefär hur man ska exponera bilden.</p><p></p><p>Angående film så kan jag rekomendera Fulji Velvia 100. Den är ny för i höst och det senaste på diafilmsmarknaden. Den ska ha marknadens finaste korn, och har nu ISO 100 i stället för 50 och ändå så ska den inte förlora någonting i färgmättnad eller kontrast. Det låter super! Jag har tyvärr inte hunnit testa den ännu men det ska bli spänande. Det låter ju grymt lovande.</p><p></p><p>Om man ska sammanfatta det hela så är diafilmen mer exponeringskänslig men är bättre på att återge färg, ger bättre kontrast och är roligare att jobba med så den är känsligare men är också lite svårare och kräver mer av kameran.</p><p></p><p>/Daniel</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Daniel_J, post: 53520, member: 9729"] Hej! Dia är bättre, det är bara att instämma med de andra som skrivit. Jag tror Jonte C menar att man ska överexponera lite när man fotar i miljöer med snö. Underexponerar man så blir snön grå och ful, det kan den bli också om man exponerar den normalt i ett landskap med mycket snö och sol. Man brukar rekomendera att överexponera ungefär 2/3 steg men det gäller ju inte alltid. Det är bara att fota mycket så lär man sig ganska snart ungefär hur man ska exponera bilden. Angående film så kan jag rekomendera Fulji Velvia 100. Den är ny för i höst och det senaste på diafilmsmarknaden. Den ska ha marknadens finaste korn, och har nu ISO 100 i stället för 50 och ändå så ska den inte förlora någonting i färgmättnad eller kontrast. Det låter super! Jag har tyvärr inte hunnit testa den ännu men det ska bli spänande. Det låter ju grymt lovande. Om man ska sammanfatta det hela så är diafilmen mer exponeringskänslig men är bättre på att återge färg, ger bättre kontrast och är roligare att jobba med så den är känsligare men är också lite svårare och kräver mer av kameran. /Daniel [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Varför Dia?
Tillbaka
Topp