Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför har en skida spann?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jeffa" data-source="post: 510599" data-attributes="member: 47005"><p>Självklart så gäller det inte om materialet har olika flex men ponera att de har samma flex men att den ena har spann. Då borde det inte vara någon skillnad.</p><p></p><p>Alltså den kraft som spannet håller emot med är ju så pass liten... Visst finns det olika "hårdhet" i spannet men som sagt, det ska till så fruktansvärt lite vikt för att spannet ska gå i marken att jag inte kan se att det skulle påvärka speciellt mycket.</p><p></p><p>Jag är absolut ingen expert i ämnet så rätta mig gärna om jag har fel.</p><p></p><p>Sen det du säger om att utan spann så finns det inget som håller emot i svängen kan ju omöjligt stämma. Alla skidor böjs ju när man svänger så vad gör spannet för nytta när skidan väl är böjd? Om något så vill man väll ha en skida som så fort som möjligt går in i sväng och det gör den ju först när den böjs eller?</p><p></p><p>Menar du alltså att man har mer tryck under foten i sväng och att spannet hjälper till att fördela ut trycket på hela skidan?</p><p></p><p>Inser att vi är inne på kvantmekanik nu och riktigt skidnördei men känns som att det är väldigt få förståsigpåare som har koll på detta så bra att det tas upp.</p><p></p><p>Inser också att de miljoner som plöjs in i att utveckla nya racelagg av tillverkare borde borga för att kunskapen om spann är stor hos världseliten men tycker fortfarande att det är lite luddigt...</p><p></p><p>Jeffa</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jeffa, post: 510599, member: 47005"] Självklart så gäller det inte om materialet har olika flex men ponera att de har samma flex men att den ena har spann. Då borde det inte vara någon skillnad. Alltså den kraft som spannet håller emot med är ju så pass liten... Visst finns det olika "hårdhet" i spannet men som sagt, det ska till så fruktansvärt lite vikt för att spannet ska gå i marken att jag inte kan se att det skulle påvärka speciellt mycket. Jag är absolut ingen expert i ämnet så rätta mig gärna om jag har fel. Sen det du säger om att utan spann så finns det inget som håller emot i svängen kan ju omöjligt stämma. Alla skidor böjs ju när man svänger så vad gör spannet för nytta när skidan väl är böjd? Om något så vill man väll ha en skida som så fort som möjligt går in i sväng och det gör den ju först när den böjs eller? Menar du alltså att man har mer tryck under foten i sväng och att spannet hjälper till att fördela ut trycket på hela skidan? Inser att vi är inne på kvantmekanik nu och riktigt skidnördei men känns som att det är väldigt få förståsigpåare som har koll på detta så bra att det tas upp. Inser också att de miljoner som plöjs in i att utveckla nya racelagg av tillverkare borde borga för att kunskapen om spann är stor hos världseliten men tycker fortfarande att det är lite luddigt... Jeffa [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför har en skida spann?
Tillbaka
Topp