Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="simhall" data-source="post: 1329295" data-attributes="member: 158530"><p>Ett av de största problemen för Åre kommun grundar sig inte i turismen utan att det är en till ytan stor kommun med få invånare vilket gör att den kommunala servicen blir dyr, och därmed kanske lägre än i kommuner med högre befolkningstäthet.</p><p></p><p>Tittat vi i samma region på en ytmässigt sätt liten kommun blir jämförelsen tydlig. Östersund kommun har 65 000 invånare men klarar sig på åtta reningsverk i kommunen. Åre kommun har 24 000 invånare men behöver 20 reningsverk. Nu kommer vissa av dessa mindre slås ihop så antalet blir färre men kommunal service blir dyr per capita i glesbygden.</p><p></p><p>Åre kommun har simhall och bibliotek men de ligger i huvudorten Järpen. Så klart väldigt långt för eleverna på Duveds skola men om vi vänder på frågan; hur många simhallar har man råd att ha i en kommun med 24 000 invånare?</p><p></p><p>Jag är inte kategoriskt emot en turistskatt per se men jag tycker inte argumenten som presenterats hittills är tillräckligt starka. Många av de saker som lyfts, tex sjukvård, är inte en kommunal kostnad utan betalas av region och stat. Skidturister belastar inte skola eller äldreomsorg men tex ett överdimensionerat VA-system. Jag vet inte om det bästa för Åre kommun är att slänga pengar på externa konsulter men det vore intressant med en utförlig rapport på vilka kostnader turismen faktiskt innebär för kommunen kontra de intäkter, tex folk som flyttar och skriver sig i kommunen, som turismen generar.</p><p></p><p>Personligen kan jag tycka att Gotland, där kommun och region är detsamma, kanske har de bästa argumenten för en turistskatt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="simhall, post: 1329295, member: 158530"] Ett av de största problemen för Åre kommun grundar sig inte i turismen utan att det är en till ytan stor kommun med få invånare vilket gör att den kommunala servicen blir dyr, och därmed kanske lägre än i kommuner med högre befolkningstäthet. Tittat vi i samma region på en ytmässigt sätt liten kommun blir jämförelsen tydlig. Östersund kommun har 65 000 invånare men klarar sig på åtta reningsverk i kommunen. Åre kommun har 24 000 invånare men behöver 20 reningsverk. Nu kommer vissa av dessa mindre slås ihop så antalet blir färre men kommunal service blir dyr per capita i glesbygden. Åre kommun har simhall och bibliotek men de ligger i huvudorten Järpen. Så klart väldigt långt för eleverna på Duveds skola men om vi vänder på frågan; hur många simhallar har man råd att ha i en kommun med 24 000 invånare? Jag är inte kategoriskt emot en turistskatt per se men jag tycker inte argumenten som presenterats hittills är tillräckligt starka. Många av de saker som lyfts, tex sjukvård, är inte en kommunal kostnad utan betalas av region och stat. Skidturister belastar inte skola eller äldreomsorg men tex ett överdimensionerat VA-system. Jag vet inte om det bästa för Åre kommun är att slänga pengar på externa konsulter men det vore intressant med en utförlig rapport på vilka kostnader turismen faktiskt innebär för kommunen kontra de intäkter, tex folk som flyttar och skriver sig i kommunen, som turismen generar. Personligen kan jag tycka att Gotland, där kommun och region är detsamma, kanske har de bästa argumenten för en turistskatt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Tillbaka
Topp