Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1329635" data-attributes="member: 80520"><p>Den stora underhållskostnaden från VA- och elnät kommer inte från att det används, utan att det "är där och ska fungera" - det är ganska stor skillnad mot t ex vägar på det sättet där mer användning leder till större slitage. För VA-nät kan det till och med vara problematiskt om det inte används eller används väldigt lite i förhållande till dimensioneringen.</p><p></p><p>Även om husbilsturismen med "fricamping" i lofoten är ganska omfattande är den betydligt mindre än de som bor i stugor och på campingplatser - offentliga toaletterna behövs ändå eftersom folk där vanligen reser från plats till plats, vanligen med lite fjälltur längs vägen och folk behöver ju gå på toaletter på dan också.</p><p></p><p>Som sagt, jag har ingen närmare kunskap om hur det ser ut i Åre eller Sälen - min poäng är att det finns allehanda slitage och krav som ställs på offentliga utrymmen som följd av turism. Den kommer se olika ut på olika ställen, men den måste likaväl betalas för, och turistskatt (eller vad man vill kalla det) är kanske dumt att kategoriskt avskriva för att täcka de utgifterna. Någon ska ju betala för det.</p><p></p><p>Jag håller med om att det finns många andra saker som skulle kunna göras för att förbättra situationen på svensk landsbygd generellt, och jag tycker att Sverige borde ta mycket större inspiration av Norge när det kommer till det. Nu var det frågan om turistskatt som lyftes i den här tråden som svar på en problematik som kommer kvarstå oberoende om de andra grejerna implementeras eller inte.</p><p></p><p>Gällande att Sälen vill utöka med fler stugor så känns det ganska självklart tycker jag - med dagens ekonomiska system är man ju antingen ett samhälle som växer eller ett samhälle som dör. Självklart kommer kommundirektörerna vilja att deras kommuner ska fortsätta växa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1329635, member: 80520"] Den stora underhållskostnaden från VA- och elnät kommer inte från att det används, utan att det "är där och ska fungera" - det är ganska stor skillnad mot t ex vägar på det sättet där mer användning leder till större slitage. För VA-nät kan det till och med vara problematiskt om det inte används eller används väldigt lite i förhållande till dimensioneringen. Även om husbilsturismen med "fricamping" i lofoten är ganska omfattande är den betydligt mindre än de som bor i stugor och på campingplatser - offentliga toaletterna behövs ändå eftersom folk där vanligen reser från plats till plats, vanligen med lite fjälltur längs vägen och folk behöver ju gå på toaletter på dan också. Som sagt, jag har ingen närmare kunskap om hur det ser ut i Åre eller Sälen - min poäng är att det finns allehanda slitage och krav som ställs på offentliga utrymmen som följd av turism. Den kommer se olika ut på olika ställen, men den måste likaväl betalas för, och turistskatt (eller vad man vill kalla det) är kanske dumt att kategoriskt avskriva för att täcka de utgifterna. Någon ska ju betala för det. Jag håller med om att det finns många andra saker som skulle kunna göras för att förbättra situationen på svensk landsbygd generellt, och jag tycker att Sverige borde ta mycket större inspiration av Norge när det kommer till det. Nu var det frågan om turistskatt som lyftes i den här tråden som svar på en problematik som kommer kvarstå oberoende om de andra grejerna implementeras eller inte. Gällande att Sälen vill utöka med fler stugor så känns det ganska självklart tycker jag - med dagens ekonomiska system är man ju antingen ett samhälle som växer eller ett samhälle som dör. Självklart kommer kommundirektörerna vilja att deras kommuner ska fortsätta växa. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Tillbaka
Topp