Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1329665" data-attributes="member: 144594"><p>Ja "det är där" redan, och själva utbyggnaden är väl redan bekostad (hoppas jag, kallas anläggningsavgift) av dem som byggde ut fastigheterna. Sedan kan kommunen håva in VA-avgifterna varje år, precis som du skriver utan något större slitage.</p><p> </p><p>Min killgissning är att 102 mestadels tomma skidåkar-radhus i Sadeln anslutna till samma stomnät, där alla fastigheter betalar den avgift som kommunen anser sig behöva debitera, knappast är en förlustaffär för kommunen. Troligen tvärtom. </p><p></p><p>Annars har de generellt för låga VA-avgifter som de kan höja, om de vill, utan nationell debatt. De kan dessutom mixtra med fast vs rörlig avgift om de liksom du tycker att de med låg årlig förbrukning sliter mer på VA-nätet (eller tvärtom).</p><p></p><p>Om vi backar så har jag förståelse för att det generellt kan behövas mer pengar "utifrån" - turister "belastar" och betalar kommunerna i ett generellt annat mönster än de fastboende. Men jag tänker att det bör kunna tas ut med större effektivitet i något annat led. Att det i andra led går att tjäna enorma pengar på att t ex exploatera Åre råder det ju inget tvivel om, men den heliga kossan verkar ha drogat lokalbefolkningen till nån sorts trans (med hjälp av aktier)?</p><p></p><p>Fast betalningsvilja finns nog och om dessa kommuner tänker att det är med turistskatt som problemet ska lösas så har jag svårt att sätta emot. Vad är annars problemet, behövs det lagändringar?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1329665, member: 144594"] Ja "det är där" redan, och själva utbyggnaden är väl redan bekostad (hoppas jag, kallas anläggningsavgift) av dem som byggde ut fastigheterna. Sedan kan kommunen håva in VA-avgifterna varje år, precis som du skriver utan något större slitage. Min killgissning är att 102 mestadels tomma skidåkar-radhus i Sadeln anslutna till samma stomnät, där alla fastigheter betalar den avgift som kommunen anser sig behöva debitera, knappast är en förlustaffär för kommunen. Troligen tvärtom. Annars har de generellt för låga VA-avgifter som de kan höja, om de vill, utan nationell debatt. De kan dessutom mixtra med fast vs rörlig avgift om de liksom du tycker att de med låg årlig förbrukning sliter mer på VA-nätet (eller tvärtom). Om vi backar så har jag förståelse för att det generellt kan behövas mer pengar "utifrån" - turister "belastar" och betalar kommunerna i ett generellt annat mönster än de fastboende. Men jag tänker att det bör kunna tas ut med större effektivitet i något annat led. Att det i andra led går att tjäna enorma pengar på att t ex exploatera Åre råder det ju inget tvivel om, men den heliga kossan verkar ha drogat lokalbefolkningen till nån sorts trans (med hjälp av aktier)? Fast betalningsvilja finns nog och om dessa kommuner tänker att det är med turistskatt som problemet ska lösas så har jag svårt att sätta emot. Vad är annars problemet, behövs det lagändringar? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Tillbaka
Topp