Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1329666" data-attributes="member: 80520"><p>Det behövs underhåll, det är det VA-avgiften ska täcka. Mängden underhåll som behövs är relativt oberoende om anläggningen används eller inte. Eftersom det är just en avgift, och inte en skatt, så är det dessutom öronmärkt vad pengarna får lov att användas till - så det är inte så att en kommun kan tjäna fett på avgifter, åtminstone inte lagligt (så långt jag förstår det svenska systemet i alla fall).</p><p></p><p>Avgifternas storlek sätts vanligen utifrån ett anslag på hur mycket underhållet kommer kosta i framtiden, när det kommer kosta osv. Sen räknar folk fel, det kommer nya bestämmelser runt hur saker och ting ska göras och det uppkommer oväntade fel och brister. Det är ett problem som alla kommuner/regioner har (jag är inte helt säker på vem som bekostar VA-systemet i Sverige, i Norge är det kommunerna), men i kommuner där de här kostnaderna för VA-system för 100 personer bekostas av ungefär 100 personer blir det en mindre smäll än kostnaderna för ett VA-system för 100 personer ska bekostas av 70 personer istället.</p><p></p><p>Om det behövs lagändringar för turistskatt i Sverige vet jag inte - i Norge behövs det. Men här är det också ordentligt igång med det, alla kryssningsturister betalar turistskatt och i Tromsø och Lofoten är det prov på att ha det också på hotell och campingstugor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1329666, member: 80520"] Det behövs underhåll, det är det VA-avgiften ska täcka. Mängden underhåll som behövs är relativt oberoende om anläggningen används eller inte. Eftersom det är just en avgift, och inte en skatt, så är det dessutom öronmärkt vad pengarna får lov att användas till - så det är inte så att en kommun kan tjäna fett på avgifter, åtminstone inte lagligt (så långt jag förstår det svenska systemet i alla fall). Avgifternas storlek sätts vanligen utifrån ett anslag på hur mycket underhållet kommer kosta i framtiden, när det kommer kosta osv. Sen räknar folk fel, det kommer nya bestämmelser runt hur saker och ting ska göras och det uppkommer oväntade fel och brister. Det är ett problem som alla kommuner/regioner har (jag är inte helt säker på vem som bekostar VA-systemet i Sverige, i Norge är det kommunerna), men i kommuner där de här kostnaderna för VA-system för 100 personer bekostas av ungefär 100 personer blir det en mindre smäll än kostnaderna för ett VA-system för 100 personer ska bekostas av 70 personer istället. Om det behövs lagändringar för turistskatt i Sverige vet jag inte - i Norge behövs det. Men här är det också ordentligt igång med det, alla kryssningsturister betalar turistskatt och i Tromsø och Lofoten är det prov på att ha det också på hotell och campingstugor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Tillbaka
Topp