Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1329913" data-attributes="member: 83225"><p>Svaret på ursprungsfrågan är ganska lätt i min mening. Svaret på frågan om man bör ha en turistskatt eller ej är lite mer komplex. Varför folk blir så arga på idén kan förklaras så här. Jag som turist är kund och köper ett totalkoncept. När jag köper ett besök i Åre så inser jag att jag därigenom deltar i att finansiera Åres existens. Utan turister så skulle Åre kommun knappt existera öht. Att då personer som lever och i olika grad frodas av just turismen argumenterar utifrån att turismen är en belastning ger en reaktion hos mig som turist. Och den reaktionen är inte att det är något positivt. Testa själv att gå in på IKEA för att köpa en soffa. Hur reagerar du om personalen börjar argumentera med dig om att du sliter på deras lokaler och tar deras tid?</p><p></p><p>Sen till själva sakfrågan. Ställ frågan så här, som kommuninvånare, har du en bättre samhällsservice på totalen i Åre kommun jämfört med säg Krokoms kommun? Avlopp som tex används som exempel här i tråden betalas av användaren. Man får inte ens finansiera systemet via skatt... Om avloppssystemet inte fungerar tar man antingen ut för lite avgift av respektive användare eller så är man totalt inkompetent. Inget av alternativen är ett argument för att ta ut en extra skatt av turister. Sjukvård är tex samma sak. Om jag behöver uppsöka sjukvård i Åre kommer min hemregion att betala för det. Att man har mängder av uthyrningsbäddar man kan ta ut avgifter för gör snarare att kommunen ifråga har det bättre än samma kommun utan turister.</p><p></p><p>Och sen att kommuninvånare i turisttäta kommuner i en opinionsmätning säger att de gillar idén är väl höjden av irrelevans?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1329913, member: 83225"] Svaret på ursprungsfrågan är ganska lätt i min mening. Svaret på frågan om man bör ha en turistskatt eller ej är lite mer komplex. Varför folk blir så arga på idén kan förklaras så här. Jag som turist är kund och köper ett totalkoncept. När jag köper ett besök i Åre så inser jag att jag därigenom deltar i att finansiera Åres existens. Utan turister så skulle Åre kommun knappt existera öht. Att då personer som lever och i olika grad frodas av just turismen argumenterar utifrån att turismen är en belastning ger en reaktion hos mig som turist. Och den reaktionen är inte att det är något positivt. Testa själv att gå in på IKEA för att köpa en soffa. Hur reagerar du om personalen börjar argumentera med dig om att du sliter på deras lokaler och tar deras tid? Sen till själva sakfrågan. Ställ frågan så här, som kommuninvånare, har du en bättre samhällsservice på totalen i Åre kommun jämfört med säg Krokoms kommun? Avlopp som tex används som exempel här i tråden betalas av användaren. Man får inte ens finansiera systemet via skatt... Om avloppssystemet inte fungerar tar man antingen ut för lite avgift av respektive användare eller så är man totalt inkompetent. Inget av alternativen är ett argument för att ta ut en extra skatt av turister. Sjukvård är tex samma sak. Om jag behöver uppsöka sjukvård i Åre kommer min hemregion att betala för det. Att man har mängder av uthyrningsbäddar man kan ta ut avgifter för gör snarare att kommunen ifråga har det bättre än samma kommun utan turister. Och sen att kommuninvånare i turisttäta kommuner i en opinionsmätning säger att de gillar idén är väl höjden av irrelevans? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför hatar folk idén om turistskatt?
Tillbaka
Topp