Den Skandinaviska fjällkedjan heter Skanderna och består av tre olika höjdområden, norra Skanderna, södra Skanderna och det sydsvenska höglandet. Var ordet härstammar från däremot, har jag inget minne av att ha lärt mig på mellanstadiet. Men någon som har bevistat denna institution lite kortare tillbaka i tiden än mig, kanske har kunskaperna lite mer färskt i minnet.
Precis som flera har skrivit innan, så är beteckningen på fjäll att de sträcker sig ovan trädgränsen, dvs. att det finns kalfjäll, gränsen brukar gå vid 800m ungefär. Jag tror till och med att det finns bergsplatåer i Götaland som har termen fjäll i namnet.
Sedan finns det hög- och lågfjäll också, tror att högfjäll definieras med branthet på toppar och förekomsten av glaciärer, men jag är inte helt säker.
Man kan säkerligen kalla fjällen för berg, de svenska fjällen kan dock inte kallas alper, men jag tror att det går för sig att kalla alperna för fjäll. Däremot kan inte alla berg kallas fjäll, eftersom fjäll definieras av att de går över skogsgränsen, vilket inte alla berg gör (alla som sett filmen ”the englishman who went up a hill but came down a mountain”, vet att den brittiska höjddefinitionen på berg är 1000 feet, dvs ca 300 meter. Förutsatt att filmens bakgrundsfakta stämmer. Vad den svenska höjddefinitionen är, har jag dock ingen aning om.).
Skanderna och Alperna är benämningen på bergskedjor, fjäll däremot är en definierad term.
Hoppas att någon blev klokare.