Varför heter det fjäll och inte berg

NixNivis

Ny medlem
Fick skit häromdan när jag sa att fjällen i Sverige är just fjäll och inte berg. Speciellt som jag inte riktigt kunde förklara varför. Vet nagon varför?

Asså jag tycker att säger man fjäll så menar man typ vinter medans säger man berg är det mer som sommar eller obestämt

Den som säger att det inte finns fjäll i Sverige har inte sett Sverige. Ett berg som går över trädgränsen räknas som fjäll.

Fjäll: berg som når över trädgränsen (ofta syftning på nordiska berg)

nu vet du ;P
//druvis

ok, jag skrev det i mitt första svar, andra har upprepat det efteråt, men igen då: enligt NE är fjäll samma som berg fast man syftar oftast på nordiska berg.

OK jag fattar att de kallas för fjäll och varför, ni är jätteduktiga. men nagra fragor kvarstar:1. kan jag kalla alla berg i alperna som gar över trädgränsen för fjäll? (se druvis svar) 2. kan jag kalla de nordiska fjällen för berg?
Rätt ska va rätt. jag är beredd att ta mitt straff...

haha, ok, om man ska hårddra det så antar jag att du kan kalla alpberg för fjäll eftersom definitionen var "_ofta_ syftning på nordiska berg", och tvärtom.

Nu är jag kanske ute och cyklar helt, men någon stans i mitt bakhuvud får jag för mig att min gammla mellanstadielärare sa att Fjällen är bergskedjan.
Precis som alperna är en bergskedja. Således är de nordiska bergen fjäll och de melaneruropeiska bergen alper.

Kan du kalla fjällen för alperna så kan du kalla alperna för fjällen. alper eller fjäll är ett geografiskt område medans berg kan vara vilken stor sten som helst!

Jag tror att vi kommit at pudelns kärna. ni är en kunskapsbas som saknar motstycke. Blackriverpaint summerar det sa fint. jag kommer härmed med rak rygg att kalla bergen i svedala för "fjäll" men kan säga "berget" om en specifik knöl. Här nere är det "alperna" som gäller och de enstaka topparna kommer jag som alltid att kalla för berg.
Sen kan man ju slänga till med "sjysst fjäll" om en enstaka topp i svea rike och "vilken alptopp" när man syftar pa Matterhorn etc.
Kanske nat för Fredrik Lindström i "värsta spraket".
Vad jag förr trodde, vet jag nu: det finns inga dumma fragor...

Var är de gamla (förhållandevis) och (relativt) kunniga personerna?
Väntar på att någon ska komma med ett inlägg som sätter stopp för alla "troende" som gärna delar sina funderingar och minnen från vad en mellanstadielärare sa 1994.
Lite ren och skär kunnskap eller ett riktigt bra bevis är det som saknas.

ps. Kan även tänka mig en rolig förklaring till varför man inte behöver bry sig.

Är det inte Skanderna som är Sveriges och Norges bergskedja?
Föresten är ett fjäll ett fjäll, en alp är en alp, och ett berg kan vara lite vad som hellst...

sa jenny, om "ett berg kan vara lite vad som hellst" da kan vi kalla alla berg, vilket gör det sa mycket enklare.
Skanderna? det ringer en klocka...

Den Skandinaviska fjällkedjan heter Skanderna och består av tre olika höjdområden, norra Skanderna, södra Skanderna och det sydsvenska höglandet. Var ordet härstammar från däremot, har jag inget minne av att ha lärt mig på mellanstadiet. Men någon som har bevistat denna institution lite kortare tillbaka i tiden än mig, kanske har kunskaperna lite mer färskt i minnet.
Precis som flera har skrivit innan, så är beteckningen på fjäll att de sträcker sig ovan trädgränsen, dvs. att det finns kalfjäll, gränsen brukar gå vid 800m ungefär. Jag tror till och med att det finns bergsplatåer i Götaland som har termen fjäll i namnet.
Sedan finns det hög- och lågfjäll också, tror att högfjäll definieras med branthet på toppar och förekomsten av glaciärer, men jag är inte helt säker.
Man kan säkerligen kalla fjällen för berg, de svenska fjällen kan dock inte kallas alper, men jag tror att det går för sig att kalla alperna för fjäll. Däremot kan inte alla berg kallas fjäll, eftersom fjäll definieras av att de går över skogsgränsen, vilket inte alla berg gör (alla som sett filmen ”the englishman who went up a hill but came down a mountain”, vet att den brittiska höjddefinitionen på berg är 1000 feet, dvs ca 300 meter. Förutsatt att filmens bakgrundsfakta stämmer. Vad den svenska höjddefinitionen är, har jag dock ingen aning om.).
Skanderna och Alperna är benämningen på bergskedjor, fjäll däremot är en definierad term.
Hoppas att någon blev klokare.

Jag begriper inte riktigt varför du läser den här tråden om du ändå inte är intresserad av att delta i en vettig diskussion och söka ett svar på frågan som ställdes i inledningen. Håll dig borta med dina pubertala inlägg Scotten!

Det finns som vissa säger ovan både berg och fjäll i Scandinavien. Bergskjedjan heter som sagt Skanderna men inom denna finns det skillnader och det är inte skillnaden i höjd som räknas eller trädgränsen. Trädgränsen varierar naturligtvis mellan norr och söder och skulle vara missvisande i det här fallet. Det finns dock en skillnad i hur berg och fjäll uppkom. Största delen av den svenska delen av Skanderna är inte fjäll utan urstenskullar/berg. De här kullarna uppstod när magmaklotet som kallas jorden kyldes ner och ytan hårdnade. Skanderna var bland de första delarna som gick igenom denna förvandling och därmed räknas de till de äldsta bergskedjorna i världen. Fjällen skapades däremot efter att de olika kontinentalplattorna förflyttades och ytan räfflades. Det var nu fjällen uppstod. Havsbotten utanför nuvarande Norge pressades uppåt och är nu den alpina delen av Skanderna. Per definition hittar man fjällen till största delen i Norge men även i delar av Sverige. Runt t.ex. Riksgränsen och Hemavan-Tärnaby hittar man fjäll medan Åreskutan troligen är en urbergskulle.

Långt och virrigt svar, men kanske en hjälp på vägen i diskussionen.

skanderna:

quote :"Var ordet härstammar från däremot, har jag inget minne av att ha lärt mig på mellanstadiet"

Pappa förklarar...

När det en gång i tiden begav sig så regerade Romariket i större delen av Europa. Även vissa delar av Afrika var inblandade precis som delar av mellanöstern. Romarna var flitiga och jobba upp sig i vad vi idag kallar Europa genom att ge t ex germanerna spö (till att börja med i alla fall). De kom så högt upp att de tangerade vi landområdet som i dag kallas för Sverige. De kom antagligen inte högre upp än det området som heter Skåne. Men nu til pudelns kärna, de kallade det för Scania.
Detta har med tiden blivigt just Skåne, en lastbil samt gett namn åt bergskedjan Skanderna. Samt att Skandinavien låter som något som härstammar härifrån.

FÖ är skanderna en betydligt äldre bergskedja än t ex Alperna, vilket medför sämre skidåkning. Och om nu något missade någon lektion i skolan så med åldern kommer visst nedbrytande (inte olikt när man fyller 25) och bergen är inte lika spetsiga och branta som i en yngre bergskedja.

Att du inte minns detta från mellanstadiet gör nog inte så mycket då jag inte tror att det är mellanstadiehistoria...

Det finns en teori om att Skanör, som fått sitt namn efter ett elakt rev utanför kusten (betydelsen är just något i stil med "farliga revet") och en gång i tiden var en betydande handelsstad, gav namn åt skåne (och därmed skanderna och skandinavien). Men det är som sagt bara en teori, och har egentligen inget med fjäll att göra.

Det var visserligen ordet "fjäll" jag syftade på och som jag inte visste var det härstammade ifrån, men tack ändå för din historielektion om skanderna Zorrospappa.

"De svenska fjällen är en bergskedja som sträcker sig från Pältsan i närheten av Treriksröset till Transtrandsfjällen i söder. "
står det på den där sunings sidan.

Jag som alltid trott att det var skanderna den hette

Jag tror att "fjäll" är ett nordiskt påfund. Visst kallar vi våra "berg" som når över trädgränsen, men det får man leta länge efter i någon annan del av världen. Rocky Mountains heter ju inte: "Klippiga Fjällen"...
Vi ska vara glada åt våra fjäll tycker jag. Det klingar liksom bättre att säga att man ska åka till fjällen istället för att åka till bergen..

Kul att se att det är många som är intresserade i frågan! själv så har jag en lite mer sofistikerad historia gällande våra fjäll. Enligt en mkt intressant bok (av Ewa Hellström-Boström)"Svensk klättring Pionjärerna" sid 13. Här beskriver en man vid namn Olof Rudbeck(1660-1740) i sin dagbok att han upplever bergen här i norden mer sluttande än i de sydliga länderna och att de var alldeles glatta som en fisk, varför de då också kallades för fjäll. Jag rekomenderar boken varmt, man behöver inte vara klättrareför att läsa den. Finns en massa kul läsning och historik om svensk klättring.

Väl mött bå berget.

Henke

Kul fråga. Jag skriver in NE.se definition så bör det väl inte vara nå snack sedan:

fjäll, berg som når över den klimatiska skogsgränsen upp i kalfjällets höjdzon. I v. Götaland finns benämningen fjäll även på låga bergsplatåer som Kroppefjäll och Kynnefjäll. Den skandinaviska fjällkedjan i Norge, Sverige och Finlands nordspets är en geologisk enhet; se fjällkedjan. Sveriges högsta fjäll är Kebnekaise, vars sydtopp och högsta punkt är en platåglaciär som når en höjd av ca 2 114 m ö.h. Kebnekaise och Sarek är Sveriges största högfjällsområden med branta toppar, många glaciärer och snöfält. Lågfjäll med flacka platåer och krön under 1 200 m ö.h. dominerar i fjällkedjans östra del och i de södra fjällen i Dalarna och Härjedalen. Norges högsta fjäll är Glittertind och Galdhøpiggen, båda ca 2 470 m ö.h. Om fjällens växt- och djurliv

1 berg som når över trädgränsen ofta med särsk. syftning på nordiska berg: fjällbjörk; fjällkedja; fjällmassiv; fjällräddning; fjällsemester; fjälltopp; fjälltrakter; högfjäll; kalfjäll; åka upp till ~en; vandra med packning i ~en
BET.NYANS: allmännare delvis kalt, svårtillgängligt berg särsk. i namn på berg i Bohuslän, Dalsland och Värmland [provins.]: Kroppefjäll
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. fiäll, isl. fjall med samma bet.; nord. ord av okänt urspr.

Häpp!

Fjäll=berg?

Vet att i norge så kallar de ju faktiskt allting för fjäll, både alper, himalayer och skander. Så fjäll borde ju funka rätt bra här i sverige också för alltihopa, så jävla stor skillnad är det inte i språken.

Min personliga syn på det är att berg är inte avrundade utan är ordentligt spetsiga, branta och oftast förbannat höga. Men det är min personliga syn på det hela.

För mig är fjäll en djup sjö. Som man kan dyka i utan att slå huvudet i botten. Det är min åsikt och den får ni respektera!

Tillbaka
Topp