Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför heter det fjäll och inte berg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Weismyller" data-source="post: 87207" data-attributes="member: 15508"><p>Kul att se att det är många som är intresserade i frågan! själv så har jag en lite mer sofistikerad historia gällande våra fjäll. Enligt en mkt intressant bok (av Ewa Hellström-Boström)"Svensk klättring Pionjärerna" sid 13. Här beskriver en man vid namn Olof Rudbeck(1660-1740) i sin dagbok att han upplever bergen här i norden mer sluttande än i de sydliga länderna och att de var alldeles glatta som en fisk, varför de då också kallades för fjäll. Jag rekomenderar boken varmt, man behöver inte vara klättrareför att läsa den. Finns en massa kul läsning och historik om svensk klättring.</p><p></p><p>Väl mött bå berget.</p><p></p><p>Henke</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Weismyller, post: 87207, member: 15508"] Kul att se att det är många som är intresserade i frågan! själv så har jag en lite mer sofistikerad historia gällande våra fjäll. Enligt en mkt intressant bok (av Ewa Hellström-Boström)"Svensk klättring Pionjärerna" sid 13. Här beskriver en man vid namn Olof Rudbeck(1660-1740) i sin dagbok att han upplever bergen här i norden mer sluttande än i de sydliga länderna och att de var alldeles glatta som en fisk, varför de då också kallades för fjäll. Jag rekomenderar boken varmt, man behöver inte vara klättrareför att läsa den. Finns en massa kul läsning och historik om svensk klättring. Väl mött bå berget. Henke [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Varför heter det fjäll och inte berg
Tillbaka
Topp