Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför kan inte svenskar åka skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="lajnus" data-source="post: 426468" data-attributes="member: 73434"><p>Anzom 16år, lilla vän jag åkte skidor 6 år innan du föddes. De senaste två åren har jag spenderat 130dagar i backen / år detta året "endast" 50 dagar då jag skolan sätter käppar i hjulet. Det vill säga de senate två åren har jag spenderat 310 dagar i backen, av dessa kanske hälften som skidlärare det senate året nästintill uteslutande privatlektioner på de högre nivåerna.</p><p></p><p>Det är inte svårt att lära en medelgod vuxen människa att gå på skär. Tendensen bland barn i skidskolan är att fler och fler börjar få ett sorts naturligt skär i tidig ålder.</p><p></p><p>Att åka på skär är skoj när man går från vad som kan betraktas som en medelgod åkare till en god åkare. Skulle du säga att det är skillnad på att åka på skär och att åka på skär? Det vill säga hur en god åkare åker på skär och hur en person som nyss har lärt sig att utnyttja skidan åker på skär?</p><p></p><p>Du har inte funderat på att detsamma gäller sladdande svängar? Det finns åkare som åker på sladd som är nybörjare och de som är grymt duktiga. Om du tittar i världscupen så ser du att de flesta tävlingsåkare går på sladd i början av sängen (även kallat wc-ställ) innan de biter fast kanterna. </p><p></p><p>Varför tror du att många har svårt att behärska skogsåkning? Jo därför att det är mycket mycket lättare att gå på rena skär en pist än att sladda runt inne i skogen.</p><p></p><p>Vidare så du tror inte att forskarna har belägg för det dem säger? Farten har gått upp i svenska backar inte hos samtliga åkare men hos de som är medelgoda till goda åkare så måste väl ändå du också se det?</p><p></p><p>Du säger ju själv "Att åka på skär är grymt kul och trevligt och man får snabbt upp farten. Betydligt roligare, en att göra som alla andra, dvs att sladda sig nerför backen. Jag förstår om nymodigheter som det här är svårt för äldre att ta till sig" alltså att det går fort att få upp farten. Vidare undrar jag vart i hela fridens dagar du åker skidor om du är ensam i backen om att åka på skär. Såg att du hade några fina bilder från kläppen under rubriken "big mountain" verkligen kompis, kläppen är sjuuuukt stort. Skaffa dig lite perspektiv vännen.</p><p></p><p>Men men jag klandrar dig inte jag var också naiv och trodde att jag visste allt om hur världen fungerade när jag var 16. Jag misstänker att du kommer få lite annan syn på det hela om några år.</p><p></p><p>Du säger att du tycker att en svart backe är tråkig framåt eftermiddagen men att en röd pucklig kan vara riktigt rolig. I så fall tror jag att du snart kommer att upptäcka att det är sjukt mycket roligare att åka pucklar och vad vi kallar för en anpassad skidåkning istället för att hela tiden gå på rena skär. Jag rekommenderar dig att söka till skidlärarlinjen när du är färdig i gymnasiet, grymt bra sätt att utveckla sin åkteknik samt sjukt kul! www.skidlararlinjen.se</p><p></p><p>Jag säger absolut inte att jag vet allt om skidåkning men jag tror jag har en aning bättre koll än dig. Om någon som vet bättre vill rätta mig på någon punkt där jag har fel så välkomnas det varmt. I'm all about learning.</p><p></p><p>HeLium word! Perfekt avslutning på en kul dag!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="lajnus, post: 426468, member: 73434"] Anzom 16år, lilla vän jag åkte skidor 6 år innan du föddes. De senaste två åren har jag spenderat 130dagar i backen / år detta året "endast" 50 dagar då jag skolan sätter käppar i hjulet. Det vill säga de senate två åren har jag spenderat 310 dagar i backen, av dessa kanske hälften som skidlärare det senate året nästintill uteslutande privatlektioner på de högre nivåerna. Det är inte svårt att lära en medelgod vuxen människa att gå på skär. Tendensen bland barn i skidskolan är att fler och fler börjar få ett sorts naturligt skär i tidig ålder. Att åka på skär är skoj när man går från vad som kan betraktas som en medelgod åkare till en god åkare. Skulle du säga att det är skillnad på att åka på skär och att åka på skär? Det vill säga hur en god åkare åker på skär och hur en person som nyss har lärt sig att utnyttja skidan åker på skär? Du har inte funderat på att detsamma gäller sladdande svängar? Det finns åkare som åker på sladd som är nybörjare och de som är grymt duktiga. Om du tittar i världscupen så ser du att de flesta tävlingsåkare går på sladd i början av sängen (även kallat wc-ställ) innan de biter fast kanterna. Varför tror du att många har svårt att behärska skogsåkning? Jo därför att det är mycket mycket lättare att gå på rena skär en pist än att sladda runt inne i skogen. Vidare så du tror inte att forskarna har belägg för det dem säger? Farten har gått upp i svenska backar inte hos samtliga åkare men hos de som är medelgoda till goda åkare så måste väl ändå du också se det? Du säger ju själv "Att åka på skär är grymt kul och trevligt och man får snabbt upp farten. Betydligt roligare, en att göra som alla andra, dvs att sladda sig nerför backen. Jag förstår om nymodigheter som det här är svårt för äldre att ta till sig" alltså att det går fort att få upp farten. Vidare undrar jag vart i hela fridens dagar du åker skidor om du är ensam i backen om att åka på skär. Såg att du hade några fina bilder från kläppen under rubriken "big mountain" verkligen kompis, kläppen är sjuuuukt stort. Skaffa dig lite perspektiv vännen. Men men jag klandrar dig inte jag var också naiv och trodde att jag visste allt om hur världen fungerade när jag var 16. Jag misstänker att du kommer få lite annan syn på det hela om några år. Du säger att du tycker att en svart backe är tråkig framåt eftermiddagen men att en röd pucklig kan vara riktigt rolig. I så fall tror jag att du snart kommer att upptäcka att det är sjukt mycket roligare att åka pucklar och vad vi kallar för en anpassad skidåkning istället för att hela tiden gå på rena skär. Jag rekommenderar dig att söka till skidlärarlinjen när du är färdig i gymnasiet, grymt bra sätt att utveckla sin åkteknik samt sjukt kul! www.skidlararlinjen.se Jag säger absolut inte att jag vet allt om skidåkning men jag tror jag har en aning bättre koll än dig. Om någon som vet bättre vill rätta mig på någon punkt där jag har fel så välkomnas det varmt. I'm all about learning. HeLium word! Perfekt avslutning på en kul dag! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför kan inte svenskar åka skidor?
Tillbaka
Topp