Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför kan inte svenskar åka skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="OlaMelin" data-source="post: 466030" data-attributes="member: 32561"><p>Till en början måste jag bara skriva att följande inlägg skrivs med ett <strong>generellt</strong> synsätt. Med det sagt:</p><p></p><p>Österrikare, Schweizare, Italienare är uppväxta med Alperna som granne. I Sverige vi långt ifrån samma möjlighet. Kulturen skiljer sig, mentaliteten är olika och vi åker inte lika ofta.</p><p></p><p>Om man åker en vecka per år känner man sig nöjd med att ta en sittlift, bli hänförd av Sälens utsikt och trivas med familjen. Jag tror att tanken på att "åka rätt" inte spelar så stor roll då. Likaså om man tar en bussresa till Alperna tillsammans med ett gäng kompisar. Åkning, afterski och bra stämning går för många före rätt åkteknik.</p><p></p><p>Ser vi till våra parkåkare är det många av dem som inte heller har ett behov att kunna åka rätt. En fartjagande racer tuck i inrunnet, en luftfärd på 10 meter och sen en halvskakig landning för att sen gå på en raillinje. När man sen är nere så är det lift till parken igen innan samma procedur upprepas.</p><p></p><p>Många åker tekniskt rätt - många åker tekniskt fel. Men framförallt; många har roligt. Det är väl det som är huvudsaken?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="OlaMelin, post: 466030, member: 32561"] Till en början måste jag bara skriva att följande inlägg skrivs med ett [b]generellt[/b] synsätt. Med det sagt: Österrikare, Schweizare, Italienare är uppväxta med Alperna som granne. I Sverige vi långt ifrån samma möjlighet. Kulturen skiljer sig, mentaliteten är olika och vi åker inte lika ofta. Om man åker en vecka per år känner man sig nöjd med att ta en sittlift, bli hänförd av Sälens utsikt och trivas med familjen. Jag tror att tanken på att "åka rätt" inte spelar så stor roll då. Likaså om man tar en bussresa till Alperna tillsammans med ett gäng kompisar. Åkning, afterski och bra stämning går för många före rätt åkteknik. Ser vi till våra parkåkare är det många av dem som inte heller har ett behov att kunna åka rätt. En fartjagande racer tuck i inrunnet, en luftfärd på 10 meter och sen en halvskakig landning för att sen gå på en raillinje. När man sen är nere så är det lift till parken igen innan samma procedur upprepas. Många åker tekniskt rätt - många åker tekniskt fel. Men framförallt; många har roligt. Det är väl det som är huvudsaken? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför kan inte svenskar åka skidor?
Tillbaka
Topp