Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför kan inte svenskar åka skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 513290" data-attributes="member: 46762"><p>jag håller med icemann, jibbing går ju ut på att hoppa och raila, och det kan man vara väldigt duktig på utan att vara en duktig åkare. Det är läskigt många av alla parkåkare i Sverige som inte ens kan åka med en vettig grundposition, och stavföring skall vi inte ens snacka om.</p><p></p><p>Hur mycket "skidåkning" är det egentligen när man åker park? Inrunet? Hmm... Näe. Mellan hopp? Behövs inte svängas mycket... Bara för att man åker på ett par skidor betyder inte att man "kan" åka skidor. </p><p></p><p>För att pyssla med FMX måste du vara en väldigt duktig crossåkare, med väldigt bra balans på cykeln, så däremellan är steget inte långt. Dåligt exempel m.a.o.</p><p></p><p>Anledningen till att många av de bästa inom newschoolåkningen är så duktiga är för att de är skolade i antingen det alpina eller i puckelåkning.</p><p></p><p>Jag claimar att skidåkning är när man kan "åka" skidor i varierande förhållanden med god kontroll. För att göra det krävs bra balans och en god position på skidorna. Det kan tyvärr inte många jibbers...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 513290, member: 46762"] jag håller med icemann, jibbing går ju ut på att hoppa och raila, och det kan man vara väldigt duktig på utan att vara en duktig åkare. Det är läskigt många av alla parkåkare i Sverige som inte ens kan åka med en vettig grundposition, och stavföring skall vi inte ens snacka om. Hur mycket "skidåkning" är det egentligen när man åker park? Inrunet? Hmm... Näe. Mellan hopp? Behövs inte svängas mycket... Bara för att man åker på ett par skidor betyder inte att man "kan" åka skidor. För att pyssla med FMX måste du vara en väldigt duktig crossåkare, med väldigt bra balans på cykeln, så däremellan är steget inte långt. Dåligt exempel m.a.o. Anledningen till att många av de bästa inom newschoolåkningen är så duktiga är för att de är skolade i antingen det alpina eller i puckelåkning. Jag claimar att skidåkning är när man kan "åka" skidor i varierande förhållanden med god kontroll. För att göra det krävs bra balans och en god position på skidorna. Det kan tyvärr inte många jibbers... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför kan inte svenskar åka skidor?
Tillbaka
Topp