Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför kan inte svenskar åka skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="YOnas" data-source="post: 618764" data-attributes="member: 55227"><p>För att återgå till orginalfrågan.</p><p></p><p>Jag har jobbat flera år som skidlärare både i Kanada och Sverige. Något jag tänkt på är att det i Kanada är mycket fler människor som tar avancerade lektioner. Det finns ett behov av bättre teknik där, därför att många backar lämnas opistade. Här i Sverige är allt pistat och man klarar sig bra med en "enkel sväng" där man högavlastar (dvs har en hög position) i övergången mellan svängarna. (alltså motsatt rörelsemönster som hos en race/puckelåkare).</p><p></p><p>Jag tror att om vi hade åkning som krävde bättre teknik så skulle svenskarna vilja lära sig att åka bättre. Men vi följer väl alla minsta motståndets lag. </p><p></p><p>Vi åker alla på det sätt som vi tycker vi är bra på, i en backe som vi tycker är kul. Vi gillar inte att åka i terräng vi inte behärskar. Jag skulle vilja påstå att en duktig åkare har en så pass bred teknik att han/hon kan ha kul i all terräng! </p><p></p><p>Alla sätt är ju som bekant bra utom de dåliga men alla åkare kan även bli bättre. Både den sladdande turisten och den carvande fartdåren. </p><p></p><p></p><p></p><p>Så för att ta samma argument till den mer aktuella diskutionen:</p><p></p><p>Sluta klaga på att "andra förstör backen". De är väl där för att njuta och ha kul precis som du? Om du sen inte kan klara av terrängen som skapas så är det kanske du som borde se över dina utvecklingsmöjligheter? </p><p></p><p>Att åka naturpuckel är bland det roligaste som finns! Jag längtar redan till påsken! =)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="YOnas, post: 618764, member: 55227"] För att återgå till orginalfrågan. Jag har jobbat flera år som skidlärare både i Kanada och Sverige. Något jag tänkt på är att det i Kanada är mycket fler människor som tar avancerade lektioner. Det finns ett behov av bättre teknik där, därför att många backar lämnas opistade. Här i Sverige är allt pistat och man klarar sig bra med en "enkel sväng" där man högavlastar (dvs har en hög position) i övergången mellan svängarna. (alltså motsatt rörelsemönster som hos en race/puckelåkare). Jag tror att om vi hade åkning som krävde bättre teknik så skulle svenskarna vilja lära sig att åka bättre. Men vi följer väl alla minsta motståndets lag. Vi åker alla på det sätt som vi tycker vi är bra på, i en backe som vi tycker är kul. Vi gillar inte att åka i terräng vi inte behärskar. Jag skulle vilja påstå att en duktig åkare har en så pass bred teknik att han/hon kan ha kul i all terräng! Alla sätt är ju som bekant bra utom de dåliga men alla åkare kan även bli bättre. Både den sladdande turisten och den carvande fartdåren. Så för att ta samma argument till den mer aktuella diskutionen: Sluta klaga på att "andra förstör backen". De är väl där för att njuta och ha kul precis som du? Om du sen inte kan klara av terrängen som skapas så är det kanske du som borde se över dina utvecklingsmöjligheter? Att åka naturpuckel är bland det roligaste som finns! Jag längtar redan till påsken! =) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför kan inte svenskar åka skidor?
Tillbaka
Topp