Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför köra offpist rakt ner utan att svänga?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 522828" data-attributes="member: 46762"><p>Jag förstår inte riktigt de sista inläggens argumenterande... Vilken snowboard flyter på hela brädans längd? Visst, nosen flyter, men tailen sjunker ju och sätter sig... Samma sak är det ju med kompetenta puderskidor (no offense, men Gotama räknas inte hit i dagens skruvade skidvärld) de har flyt/bredd i brättet och under foten, men liten skärning alt. pintail eller swallowtail i tailarna... Detta får skidorna att sjunka ner i snön bakom foten, vilket gör att man kan sänka farten, svänga hur som helst etc... Bredd där det är av nytta för fart och flyt, och smala där man vill få mer "roderkänsla"... </p><p></p><p>Ni som vill åka tredimensionellt i snön? Vill ni att era brätten skall köra torpedstuket 20cm under snön när i kör puder? För det är så jag uppfattar ert argumenterande...</p><p></p><p>Brättena ovanför, allt annat under, det är så jag tycker det skall vara... Och då kan man svänga när som helst, med smalare friåkningsskidor som Gotama måste man ju ha snäppet mer fart för att hitta flyt, om man nu inte vill pumpa (i episka förhållanden, i Svedala flyter 80mm's skidor...). </p><p></p><p>Jag länkar samma som jag brukar länka, 202cm, 138mm. Mycket sväng, och tredimensionellt. Vill ni inte åka sådär? 'nuff said!</p><p>[MEDIA=youtube]0Zd2lMAVwnk[/MEDIA]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 522828, member: 46762"] Jag förstår inte riktigt de sista inläggens argumenterande... Vilken snowboard flyter på hela brädans längd? Visst, nosen flyter, men tailen sjunker ju och sätter sig... Samma sak är det ju med kompetenta puderskidor (no offense, men Gotama räknas inte hit i dagens skruvade skidvärld) de har flyt/bredd i brättet och under foten, men liten skärning alt. pintail eller swallowtail i tailarna... Detta får skidorna att sjunka ner i snön bakom foten, vilket gör att man kan sänka farten, svänga hur som helst etc... Bredd där det är av nytta för fart och flyt, och smala där man vill få mer "roderkänsla"... Ni som vill åka tredimensionellt i snön? Vill ni att era brätten skall köra torpedstuket 20cm under snön när i kör puder? För det är så jag uppfattar ert argumenterande... Brättena ovanför, allt annat under, det är så jag tycker det skall vara... Och då kan man svänga när som helst, med smalare friåkningsskidor som Gotama måste man ju ha snäppet mer fart för att hitta flyt, om man nu inte vill pumpa (i episka förhållanden, i Svedala flyter 80mm's skidor...). Jag länkar samma som jag brukar länka, 202cm, 138mm. Mycket sväng, och tredimensionellt. Vill ni inte åka sådär? 'nuff said! [MEDIA=youtube]0Zd2lMAVwnk[/MEDIA] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför köra offpist rakt ner utan att svänga?
Tillbaka
Topp