Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför pistas alla backar efter ett snöfall? Vill majoriteten att de gör det? Eller är det säkerhet-
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 97085" data-attributes="member: 13863"><p>Jag instämmer med nikekl. Jag kan se två tydliga skäl till att man i de flesta Svenska anläggningar pistar alla "backar".</p><p></p><p>1. Majoriteten av skidåkare föredrar en pistad backe. De flesta har inget emot lössnön, men precis som nikekl beskriver blir backen snabbt "uppkörd" och kommer det inte mer snö börjar pucklarna bildas sakta men säkert. Personligen gillar jag att dra på i uppkörda backar, det är en alldeles speciell känsla.</p><p></p><p>2. Arbetsinsats. Det är mycket enklare (och sannolikt mindre kostsamt) att hålla efter pisterna kontinuerligt än att behöva jämna till en uppkörd/pucklad pist för anläggningen.</p><p></p><p>För tio - femton år var det betydligt vanligare än idag att man lät bli att pista några backar i anläggningen, ofta i lite brantare hang, vilket ledde till mer eller mindre seriösa puckelpister. Något som tycks blir mer och mer ovanligt. Trist tycker jag!</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 97085, member: 13863"] Jag instämmer med nikekl. Jag kan se två tydliga skäl till att man i de flesta Svenska anläggningar pistar alla "backar". 1. Majoriteten av skidåkare föredrar en pistad backe. De flesta har inget emot lössnön, men precis som nikekl beskriver blir backen snabbt "uppkörd" och kommer det inte mer snö börjar pucklarna bildas sakta men säkert. Personligen gillar jag att dra på i uppkörda backar, det är en alldeles speciell känsla. 2. Arbetsinsats. Det är mycket enklare (och sannolikt mindre kostsamt) att hålla efter pisterna kontinuerligt än att behöva jämna till en uppkörd/pucklad pist för anläggningen. För tio - femton år var det betydligt vanligare än idag att man lät bli att pista några backar i anläggningen, ofta i lite brantare hang, vilket ledde till mer eller mindre seriösa puckelpister. Något som tycks blir mer och mer ovanligt. Trist tycker jag! That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Varför pistas alla backar efter ett snöfall? Vill majoriteten att de gör det? Eller är det säkerhet-
Tillbaka
Topp