Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför så breda skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Anzom" data-source="post: 1099596" data-attributes="member: 45125"><p>Allt för många tips, både här på forumet men också ute bland vänner ger en boost i att ha bredare lagg "för offpistegenskapernas skull". Min uppfattning är nog att de allra flesta åker mindre utanför backen än vad man egentligen tror att man ska göra. Letar man sig upp över 105mm så kategoriserar jag det som en offpistskida där det kan finnas bättre pistegenskaper beroende på form etc. Jag tror att det finns en missriktad försäljning mot kunder där bredare skidor premieras, eftersom man underskattar en modern smalare skidas (90-100) egenskaper i offpisten. På samma sätt som en bredare skidas pistegenskaper överskattas.</p><p>Men i och med att flertalet ändå rör sig i pisten finns det heller inget behov av att ta sig över 100mm. En missmatchning mot vad kunden egentligen behöver och en coolhetsfaktor som kanske redan startar i butik?</p><p></p><p>Sen att många här på forumet anser sig behöva en offpistskida är möjligt, men att sälja in en 110mm skida som fantastisk i pisten till en gemene svensk forumönskare känns tveksamt. Trots att mycket har skett på senare tid. Freeride får ändå anses ha en större andel offpiståkare än gemene svensk butik, trots det undrar jag över hajpen att lägga på ytterligare en centimeter.</p><p></p><p>Att fler skulle behöva en frontsideskida mellan 80-90mm lämnar jag därhän till en annan diskussion, det är kanske det som blir nästa rörelse.</p><p></p><p>Med risk för att den här tråden ballar ur på grund av egna preferenser eller upplevelser.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Anzom, post: 1099596, member: 45125"] Allt för många tips, både här på forumet men också ute bland vänner ger en boost i att ha bredare lagg "för offpistegenskapernas skull". Min uppfattning är nog att de allra flesta åker mindre utanför backen än vad man egentligen tror att man ska göra. Letar man sig upp över 105mm så kategoriserar jag det som en offpistskida där det kan finnas bättre pistegenskaper beroende på form etc. Jag tror att det finns en missriktad försäljning mot kunder där bredare skidor premieras, eftersom man underskattar en modern smalare skidas (90-100) egenskaper i offpisten. På samma sätt som en bredare skidas pistegenskaper överskattas. Men i och med att flertalet ändå rör sig i pisten finns det heller inget behov av att ta sig över 100mm. En missmatchning mot vad kunden egentligen behöver och en coolhetsfaktor som kanske redan startar i butik? Sen att många här på forumet anser sig behöva en offpistskida är möjligt, men att sälja in en 110mm skida som fantastisk i pisten till en gemene svensk forumönskare känns tveksamt. Trots att mycket har skett på senare tid. Freeride får ändå anses ha en större andel offpiståkare än gemene svensk butik, trots det undrar jag över hajpen att lägga på ytterligare en centimeter. Att fler skulle behöva en frontsideskida mellan 80-90mm lämnar jag därhän till en annan diskussion, det är kanske det som blir nästa rörelse. Med risk för att den här tråden ballar ur på grund av egna preferenser eller upplevelser. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför så breda skidor?
Tillbaka
Topp