Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför så breda skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1099632" data-attributes="member: 83225"><p>Ok, nu har jag visst gett mig den på att vara motvallskärring/djävulens advokat här men rent ärligt, hur stor nytta har jag i offpisten av att jag kan carva rejäla diken i en hård pist? Det vore intressant att höra riktiga teknik-nördar som t.ex.</p><p> [USER=16023]@Anders_Nilsson[/USER] yttra sig i det. För min egen del vill jag slipa på tekniken så att jag är så bra som möjligt i riktig skräpsnö i offpisten. Och då upplever iaf jag att jag får klart bäst träning för det åkandes på sladd i kortsväng, om jag nu måste åka i pisten. Sen kan jag också uppskatta att åka fort på skär i långa fallhöjdsslukande pister i alperna. Men majoriteten av min piståkning sker ju i Sverige i relativt korta pister där en sådan åkning gör att man mest får tillbringa tiden i liften. Sen säger jag inte emot att det kan vara roligt att tokcarva på kortradie-skidor också men jag har svårt att se att det skulle ge sådär jättemycket för mitt åkande utanför pisten. Men jag kan ju förstås ha fel.</p><p></p><p>Sen när det gäller</p><p> [USER=99032]@iSooLi[/USER] s reflektion över carvinglaggen så finns det ju förstås en poäng i det, om personen ifråga tex åker på rejäla raceskidor men ändå tänker sladda omkring. Då har man ju helt fel skida för åkningen. Men för ganska många kan det ju bara vara så enkelt att man inte är bekväm i att ligga på skär när det är rejält brant men man vill kunna carva omkring däremellan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1099632, member: 83225"] Ok, nu har jag visst gett mig den på att vara motvallskärring/djävulens advokat här men rent ärligt, hur stor nytta har jag i offpisten av att jag kan carva rejäla diken i en hård pist? Det vore intressant att höra riktiga teknik-nördar som t.ex. [USER=16023]@Anders_Nilsson[/USER] yttra sig i det. För min egen del vill jag slipa på tekniken så att jag är så bra som möjligt i riktig skräpsnö i offpisten. Och då upplever iaf jag att jag får klart bäst träning för det åkandes på sladd i kortsväng, om jag nu måste åka i pisten. Sen kan jag också uppskatta att åka fort på skär i långa fallhöjdsslukande pister i alperna. Men majoriteten av min piståkning sker ju i Sverige i relativt korta pister där en sådan åkning gör att man mest får tillbringa tiden i liften. Sen säger jag inte emot att det kan vara roligt att tokcarva på kortradie-skidor också men jag har svårt att se att det skulle ge sådär jättemycket för mitt åkande utanför pisten. Men jag kan ju förstås ha fel. Sen när det gäller [USER=99032]@iSooLi[/USER] s reflektion över carvinglaggen så finns det ju förstås en poäng i det, om personen ifråga tex åker på rejäla raceskidor men ändå tänker sladda omkring. Då har man ju helt fel skida för åkningen. Men för ganska många kan det ju bara vara så enkelt att man inte är bekväm i att ligga på skär när det är rejält brant men man vill kunna carva omkring däremellan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varför så breda skidor?
Tillbaka
Topp