Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 1091366" data-attributes="member: 54815"><p>Det här tycker jag är intressant!</p><p></p><p>Jag har tävlat i alpint, gått ett gäng skidlärarutbildningar och åkt 100+ dagar per säsong sedan jag var 10 år gammal (är nu 23), och jag funderat mycket på den här frågeställningen. </p><p></p><p>För mig kan man koka ner det till varför man åker skidor, och vad man tycker är roligast. För mig, och många av mina kompisar, finns det ingen som helst poäng med att åka en viss typ av sväng i pisten. Det är en så oerhört liten och obetydlig del av skidåkningen. Samtidigt tar jag, och många med mig, dock hjälp av andra hela tiden. Vi åker med folk som är duktigare, och försöker hänga på, och ber om tips. Tipsen kan vara kring linjeval, hur man ska kolla i luften, balans i landningar, bromsa utan att tappa kontrollen etc. Jag som utbildad skidlärare har fått ge lite tips angående skärande svängar i pist, när vi verkligen inte har haft annat att göra, men oftast är det ganska ointressant. Det är väl alltid tävling ner till after skin/stugan/bilen ändå?</p><p></p><p>Jag tror helt enkelt att många duktiga skidåkare inte är intresserade av de som skidlärare har att lära ut, eftersom det inte handlar om att övervinna rädslor, stompa hårdare landningar, göra svårare trick eller att kunna åka fortare i skitsnö. Antagligen skulle många duktiga skidlärare ha något vettigt att säga om allt detta också, men det är inte den bilden skidläraryrket har. Och det är inte heller den bilden jag har fått av skidläraryrket på kurserna eller i jobbet. </p><p></p><p>Jag upplever att skidläreri, i alla fall i Sverige, är att göra skidåkning svårare och mer kompilerat än vad det är. Det finns inget självändamål med att göra öppen sladdande parallellsväng i en pist, förutom att få bevis på att man gjort. Det framkallar inte särskilt mycket av de fantastiska känslorna som annars är anledningen till varför man åker skidor. Så varför ska man göra det? </p><p></p><p>Med detta sagt vill jag understryka att jag tycker ändå det är riktigt roligt att jobba som skidlärare, de flesta dagarna, och att de kurser jag har gått alltid varit superkul. Men jag är en skidnörd, och jag har alltid hittat saker som jag inte hållit med instruktörerna om.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 1091366, member: 54815"] Det här tycker jag är intressant! Jag har tävlat i alpint, gått ett gäng skidlärarutbildningar och åkt 100+ dagar per säsong sedan jag var 10 år gammal (är nu 23), och jag funderat mycket på den här frågeställningen. För mig kan man koka ner det till varför man åker skidor, och vad man tycker är roligast. För mig, och många av mina kompisar, finns det ingen som helst poäng med att åka en viss typ av sväng i pisten. Det är en så oerhört liten och obetydlig del av skidåkningen. Samtidigt tar jag, och många med mig, dock hjälp av andra hela tiden. Vi åker med folk som är duktigare, och försöker hänga på, och ber om tips. Tipsen kan vara kring linjeval, hur man ska kolla i luften, balans i landningar, bromsa utan att tappa kontrollen etc. Jag som utbildad skidlärare har fått ge lite tips angående skärande svängar i pist, när vi verkligen inte har haft annat att göra, men oftast är det ganska ointressant. Det är väl alltid tävling ner till after skin/stugan/bilen ändå? Jag tror helt enkelt att många duktiga skidåkare inte är intresserade av de som skidlärare har att lära ut, eftersom det inte handlar om att övervinna rädslor, stompa hårdare landningar, göra svårare trick eller att kunna åka fortare i skitsnö. Antagligen skulle många duktiga skidlärare ha något vettigt att säga om allt detta också, men det är inte den bilden skidläraryrket har. Och det är inte heller den bilden jag har fått av skidläraryrket på kurserna eller i jobbet. Jag upplever att skidläreri, i alla fall i Sverige, är att göra skidåkning svårare och mer kompilerat än vad det är. Det finns inget självändamål med att göra öppen sladdande parallellsväng i en pist, förutom att få bevis på att man gjort. Det framkallar inte särskilt mycket av de fantastiska känslorna som annars är anledningen till varför man åker skidor. Så varför ska man göra det? Med detta sagt vill jag understryka att jag tycker ändå det är riktigt roligt att jobba som skidlärare, de flesta dagarna, och att de kurser jag har gått alltid varit superkul. Men jag är en skidnörd, och jag har alltid hittat saker som jag inte hållit med instruktörerna om. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Tillbaka
Topp